2003
Hodnocení čtenáři[17]:
24801x
29.05.2005

Ong-Bak

Je libo lokýtek nebo kolínko?

Do našich kin se v těchto dnech dostává snímek, jenž není žádným dokumentem pro gurmány, jak by mohla úvodní otázka svádět, za to je to tuze koukatelný bojový akční film až z dalekého Thajska. A pokud se rozhodnete jej shlédnout, jistě dáte za pravdu nejen mně, ale i všemožným filmovým prognózám, jenž o něm mluví jako o jednom z nejlepších bojových filmů všech dob...

Když je z jedné thajské vesničky ukradena hlava místního bůžka Ong-baka, její obyvatele to značně znepokojí. Blíží se svátek jeho uctění a pokud hlava nebude navrácena na své místo, vesničany čeká období sucha, neúrody a hladu. Nezbývá než vyslat nejlepšího bojovníka – mladého Tinga – do města, aby Ong-baka našel a přinesl zpět. Ve městě má vyhledat pomoc Humlaeho – syna jednoho z vesničanů, jenž kdysi z vesnice odešel „za lepším“. Ten už má ale s mafiány, jenž Ong-baka ukradli, díky své gamblerské vášni dost svých problémů, a tak nejenže Tingovi odmítá pomoci, snaží se ho obrat o úspory, jimiž byl z vesnice vybaven na cestu a využít jeho bojových schopností v mafií organizovaných zápasech mezi nejlepšími bojovníky z města.

Scénář jako z pera scénáristů béčkových akčňáků z 80. let. Pryč jsou ale doby, kdy jsme si museli chodit k sousedům půjčovat video, abychom si mohli zkopírovat nějaký ten Krvavý sport nebo Ramba, a tak zapomeňte na amerického ninju Dudikoffa nebo na legendární otočky ještě legendárnějšího Chucka Norrise. Přichází totiž Tony Jaa (vlastním jménem Panom Yeerum), thajský kaskadér a mistr kickboxu (ne)známý svým účinkováním ve druhém pokračování filmové verze slavného počítačového Mortal Kombatu, kde zaskakoval hned ve dvou hlavních rolích – za Robina Shoua (Liu Kang) a Jamese Remara (Rayden).

Fakt, že se jedná o jeho první velkou roli je na jeho herectví sice znatelný, ale věřím, že mu to podobně jako já prominete. Hlavní důvody jeho obsazení do ústřední role jsou zcela jiné a svůj potenciál dává naznačit už na plakátech, jenž Ong-bakovo uvedení do kin provázejí. Ostatně ani ostatní herecké výkony nejsou nikterak výjimečné, a tak tento fakt na celém dojmu z filmu nikterak neubírá. Další protagonisté se představují také víceméně v „klasických“ rolích, takže uvidíme například Humlaeho, typického ukecaného problematika, jeho uječenou kamarádku Muay, záporňáckého bosse upoutaného na invalidní vozík, jenž má pod palcem téměř celé město nebo třeba jeho bodyguarda, který na tu „svou bitku“ trpělivě vyčkává až do konce.

Tím hlavním ale, proč se vyplatí se na Ong-baka podívat jsou bojové scény a jejich choreografie. V poslední době nás tvůrci asijských bojových filmů krmí „lítacími“ souboji, kdy herci přivázáni na lankách skáčou ze střech na střechu, jako by měli sedmimílové boty a dělají přitom, že to je naprosto normální. Už úvodní scéna, kdy se při jakémsi podivném vesnickém klání snaží parta mladých vesničanů vyšplhat do koruny stromu, kde je skryta vlajka a přitom sami sebe všemi možnými způsoby shazují zase zpátky na zem, dává naznačit, že na tohle Ong-bak nehraje. A to je dobře. Tony Jaa je kaskadér se vším všudy, takže si můžete být stoprocentně jisti, že všechny jeho kousky, co na plátně předvádí, jsou dělány s neošiditelnou poctivostí. Když podskakuje pod jedoucím autem, tak víte, že pod ním podskakuje, když proskakuje kruhem o průměru asi jednoho metru spleteným z ostnatého drátu, tak tím kruhem prostě proskakuje. A tak je to i se souboji muže proti muži (I když častěji Tony Jaa proti několika dalším :), kde si občas ve stylu Jackieho Chana pomůže s něčím, co má zrovna po ruce. Vezmeme-li v potaz tradiční

kickboxerský styl hlavního protagonisty, kdy protivníka s oblibou s přískokem častuje kolínkem do hrudníku a současně mu loktem uštědří ránu do hlavy, bojové scény jsou jedním slovem – úžasné. A dle mého skromného názoru jedny z nejlepších, jaké jsem kdy vůbec viděl. Jediným stínem na tomto mém chvalozpěvu by mohlo být opakování těch největších pikanterií z několika různých pohledů, jenž celkový běh filmu lehce zpomaluje. Nakonec ale i na to rádi zapomenete.

Stručně řečeno, tenhle film se rozhodně vyplatí vidět. A pro vás, co máte daný žánr v oblibě, pro vás to platí dvojnásob.

Režie: Prachya Pinkaew
Hrají: Tony Jaa, Petchtai Wongkamlao, Pumwaree Yodkamol