music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (114)
2004
11453x
25.05.2005

Shutter

Další zářez do kinematografické pažby nadšenců pro asijské duchařiny...

Sice další, ale ne jen tak ledajaký. Klidně ať v něm hrají vesměs debutující, snad i amatérští herci. Ať je natočen mladými nezkušenými režiséry, pro jejichž kariéru bude Shutter možná prvním a zároveň i posledním snímkem, co kdy natočili. Proč ne? A komu taky vadí, že film postrádá jakýkoliv náznak originality? Mně teda ne. Jediné, co by někomu mohlo vadit je to, že si během jeho sledování bude muset několikrát odskočit vyměnit spodky. Tolik se budete bát. Tenhle pocit jsem u moderních hororů zažíval poslední dobou už jen velice sporadicky. Ale od toho tu přeci horory jsou, no ne?

Vezměme to tedy postupně. Ono vymýšlet v daném žánru něco originálního snad už ani není možné a Shutter dokazuje, že to ve výsledném efektu vlastně ani není potřeba. Duchové vypadají stále stejně - efekt sčesaných vlasů, doběla napudrované tváře, mrtvolně vyvalené oči a kostnaté končetiny - a jejich důvod návratu mezi živé je také pořád stejný – pomstít se na živých za skutky, jenž na nich byly spáchány, když byli ještě naživu. Stačí už tedy jen najít nějaký zajímavý způsob, jak se budou k živým dostávat, jak je budou strašit. Byla tady už smrtící videokazeta, smrtonosné telefonní hovory, internet a kdo ví co ještě, tak proč nezkusit třeba foťák. Ostatně fotografie, na nichž se jen tak mimochodem objevují tajemné matné bytosti, které bývají považovány za duše mrtvých zná také každý.

Originalita příběhu je rovněž nulová. Snímek čerpá dnes už z notoricky známého Kruhu či série Ju-On, přesto alespoň jen malé uvedení do děje. Mladý fotograf Tun se spolu se svojí přítelkyní Jane vracejí z bujarého večírku, na němž oslavovali konec kamarádovi svobody, když v tom jim do cesty (rozhodně ne neúmyslně) vstoupí neznámá mladá dívka. Po jejich nevyhnutelném střetu končí v nehybné poloze ležmo daleko za Tunovým automobilem, jenž následkem nehody sjel ze silnice. I když Jane patří mezi dívky zodpovědné, Tun se rozhodně nechce vracet (snad ví proč) a zjišťovat, jak na tom dívka je a na jeho popud oba z místa nehody odjíždějí. Tun pak na svých fotografiích začíná objevovat něco, co rozhodně nejsou jen tak nějaké „šmouhy“... Následuje klasický scénář – děsivé noční můry, první náznaky nejistoty, odkrývání příběhu, výprava do bydliště zemřelé, atd. Jak říkám, originalita nulová.

Co už ale nulové, nebe snad lépe řečeno, tuctové není je atmosféra, jenž celý příběh provází, hudba, vyvíjející se psychika postav a dobrá práce kameramana. Díky tomu všemu umě zkombinovanému do jednotného celku váš mráz na zádech bude ještě mrazivější. Sympaťák Tun sice nevypadá moc věrohodně, když se bojí, za to mu však moc sluší, jak ho nahlodává svědomí. Jako zkušený fotograf si zprvu z „nepovedených“ fotografií nic moc nedělá, postupně si ale začne uvědomovat, že své minulosti neunikne a vám mu ho díky jeho nevinnosti a sebezpytování začne být postupem času i líto. Tak jako se bude rozvíjet váš vztah k hlavnímu hrdinovi se ale nebude rozvíjet váš strach a všechno to mrazení v zádech, jenž bude přetrvávat po celou dobu filmu. A pokud jako já po jeho shlédnutí navštívíte i oficiální internetové stránky, tak i nějakou dobu po něm.

Povedená hudba, spolu s místy netradiční kamerou a dobrým rozvrženích lekacích momentů způsobí, že si budete napětím okusovat nehty i ve chvílích, kdy se toho na scéně zrovna moc neděje.

Ještě bych také dodal, že film má oproti mnohým dalším asijským filmům pro "západního" diváka jednu velikou výhodu. Často se mi u podobných snímků stává, že se v postavách ztrácím a někdy si jednotlivce díky jejich "asijské podobnosti" pletu. U Shuttera vaši pozornost podobný problém odvádět nebude. Postav není zbytečně mnoho, vše se točí okolo Tuna a jeho přítelkyně a když už se na obrazovce objeví někdo další, rozhodně nehrozí, že byste si ho s někým spletli. :)

A proto, zapomeňte na Kruh, zapomeňte na Grudge a vyražte do kina na Shutter. (No, anebo si ho spíš „někde“ sežeňte :) Na závěr bych měl jen malé upozornění, pro ty, jenž by se chtěli v rámci pomoci s rozhodováním podívat na trailer: na ten se rozhodně před shlédnutím filmu samotného nedívejte nebo uvidíte to nejlepší, co Shutter nabízí a váš strach pak bude jen poloviční :)

Režie: Parkpoom Wongpoom, Banjong Pisanthanakun
Hrají: Ananda Everingham, Natthaweeranuch Thongmee
Délka: 97minut