music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (168)
2005
Hodnocení čtenáři[13]:
15089x
13.02.2006

Legendy z Dogtownu - Lords of Dogtown

Ihned bych chtěl upozornit, že přestože film se věnuje lidem, kteří žijí pro prkno jež znamená svět (trošku jsem si pohrál s oblíbeným divadelním sloganem), užije si ho každý. I ten, kdo nemá se skateboardem zkušenosti žádné. Já jsem na něm stál jen párkrát, a to se mi ještě podařilo během jedné jízdy vyrazit kamarádovi zub (promiň Pepo:). A přesto mě Legendy z Dogtownu oslovily mnohem více, než jsem očekával. Protože, jak to tak (alespoň u dobrých) filmů podobného ražení bývá, sport je zde jen kulisou, hlavní jsou lidské příběhy.

Lords of Dogtown se honosí nálepkou „inspirováno skutečnými událostmi“ a věnují pozornost několika přátelům, kteří v 70-tých letech minulého století užívali života jak to jen šlo. Škola byla nutné zlo, hlavní bylo to, aby co nejčastěji mohli brázdit vlny na surfu. Nakonec se jim ale zalíbilo jiné, menší prkno - skateboard. A byli to právě oni, kteří tento sport proslavili. Ze čtveřice, řekněme to na rovinu, spratků – Stacyho (John Robins), Jaye (Emile Hirch), Tonyho (Victor Rasuk) a Sida (Michael Angarano), se stanou idoly. Ale každý z nich se se slávou vypořádává jinak. Zatímco jejich hvězdy stoupají, přátelství mizí pod nánosem pozlátka světa celebrit. Před pár měsíci bez sebe nedali ještě ani ránu, a nyní se stěží pozdraví. Vydali se různými cestami, ale nakonec si stejně všichni uvědomí, že nejšťastnější byli spolu.

Morální poselství tu tedy opět je, ovšem není vám neustále předhazováno jako nesporný fakt, ale spíše jde o přirozený vývoj děje. A ve výsledku nakonec ještě budete rádi, že jste se dočkali více méně příjemné finále (ale nejde o klasický Happy End, dozvíte se i jednu bolestivou informaci). Ovšem ještě předtím jsou líčeny přibližně tři roky života několika lidí. Psychologie postav a vztahy jsou napsány tak, že začnete mít, i přes možné počáteční nesympatie (díky dost divokému chování), hlavní hrdiny rádi. Především pak Stacyho, který z počátku do party nezapadal díky své umírněnější nátuře a sympatického Jaye, který si projde nejbouřlivějším vývojem.

Musím se sklonit před castingovými pracovníky, protože obsazení je vynikající. I přes absenci proslulejších jmen (ve vedlejších rolích se tu ale objeví pár známých tváří – Rebecca De Mornay, Heath Ledger nebo Bai Ling) jsou herecké výkony tím nejlepším, co může film nabídnout. Hlavní představitelé nesázejí jen na to, že s přehledem zvládají jízdu na skatu, ale jejich vžití se do rolí a nesporný talent vám dovolí zapomenout na některé jiné, ne úplně dotažené složky filmu. Svých postav se ústřední čtveřice ujala s naprostou přirozeností, jako by žila svůj vlastní příběh. Díky tomu je v každé vteřině možno cítit nadšení pro věc, které vás pohltí skoro stejně jako byste na prkně stáli vy.

Nejvíce asi zaujme právě Emile Hirch jako Jay, který i přes svůj relativně nízký věk působí tak, že se pro hraní narodil. Příjemný je i John Robins jako zdánlivý outsider týmu Z-Boys. Pozornost na sebe strhne taktéž Heath Ledger, který ztvárnil trošku přesluhujícího surfaře s vyšisovanými vlasy a nezbytnou flaškou chlastu v ruce. A Rebecca De Mornay jako tak trošku „divná“ matka je také sympatickým překvapením.

Samotný skateboarding tu hraje až druhé housle, ale to naznamená, že zde není několik dechberoucích scén. Ty jsou snímány zajímavým, až dokumentárním způsobem (například ze spodu prkna) a prováděné kousky jsou sice očividně obtížné, ale stále proveditelné. Nehraje se tu tedy jen na efekt. Vizuální stránka ustupuje vzad, aby uvolnila místo hereckým výkonům a emocionální působivosti.

Musel bych si omlátit skate o záda, kdybych neupozornil na kvalitní soundtrack, který funguje ve filmu, ale současně je poslouchatelný i sám o sobě. Rozhodně doporučím obohatit si jím sbírku CD.

Jako zajímavý bonus je připraveno několik cameo rolí, například hvězdy pořadu MTV Jackass Johnnyho Knoxvillea nebo proslulého skateboardisty Tony Hawka (v dost nečekané roli).

Jestliže jste ten typ, co investuje všechny peníze do svého milovaného prkýnka, tak vás na filmu potěší to, že se dozvíte jak se vlastně váš oblíbený sport zrodil a jistě vás zaujmou některé kousky, které jsou tu k vidění. A pokud patříte k těm, kteří si doposud mysleli, že skateboard je cestovní žehlící prkno, není problém. Vás uchvátí zapálenost hereckých představitelů a velmi dobře rozepsaný vývoj postav. Ano, několik menších zaškobrtnutí se film nevyhnul. Na ty ale s ohledem na silný dojem, který ve vás Legendy z Dogtownu zanechají, rychle zapomenete.

Režie: Catherine Hardwicke
Hrají: John Robinson, Emile Hirsch, Rebecca De Mornay, William Mapother, Julio Oscar Mechoso, Victor Rasuk, Nikki Reed, Heath Ledger, Vincent Laresca, Brian Zarante, Pablo Schreiber, Elden Henson, Michael Angarano, Stephanie Limb, Johnny Knoxville, Bai Ling

guest LoD
guest yes10/10
Samantha Lords Of Dogtown