23.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (93)
2006
9296x
22.01.2007

Miami Vice

Podle legendárního seriálu Miami Vice, který se slavil velké úspěchy v osmdesátých letech minulého století vznikl v roce 2006 film. Ten ovšem na rozdíl od své předlohy není odlehčený humorem a ani samotné Miami není znázorněné jako prosluněné místo plné lidí v pestrobarevných polokošilích. Režisér Michael Mann to pojal po svém, zvážnil a přitlačil na dramatickou rovinu. Ovšem bohužel, děj není tak zajímavý, aby vás držel připoutané k filmu přes dvě hodiny.

On příběh o dvou ultradrsných detektivech, Sonnym (Colin Farrell) a Ricovi (Jamie Foxx), kteří se infiltrují do zločinecké organizace, není zrovna originální. Ani to, že se Sonny zamiluje do chráněnky vůdce mafiánů, asijské krásky Isabelly (Gong Li) nepatří zrovna k překvapením. Podobné náměty mají snad všechny kriminální seriály, které se v posledních dvaceti letech objevily. On by to nebyl žádný velký průšvih, pokud by šlo o čistokrevný akční film, jenže Miami Vice je spíše kriminální drama. Přestřelek je tu málo, automobilovou honičku, aby člověk pohledal, fanoušek svištících kulek a megalomanských výbuchů si na své rozhodně nepřijde.

Mann se snaží spíše soustředit na vztahy mezi postavami, ale je to až příliš povrchní, aby diváka hlouběji zajímalo, kterým směrem se budou ubírat. V jednu chvíli se dvojice pomiluje, pak si promluví o obchodu, ve kterém trošku využijí předešlého sexuální aktu a tím budování emocionálních vazeb hasne. Ve filmu této délky je rozhodně mnohem více prostoru podrobnější rozebrání psychologie postav.

Po pár desítkách minut má člověk jednoduše pocit, že se stále nic důležitějšího neděje. Slovní přestřelky, které se týkají drogového obchodu jsou sice poměrně zajímavé, ale časem začnou být nudné, a pokud nejste zrovna specialista na ekonomickou problematikou dealerství s narkotiky a zbraněmi, tak vás to asi omrzí. Ne, snad, že by tu nebyly zajímavější momenty. Když například Isabella a její šéf/milenec rozebírají obchod a narazí přitom na Sonnyho a začnou řešit jeho budoucnost (on uvažuje o tom, že ho nechá zlikvidovat, ona se snaží tvářit, že je jí to lhostejné, ale přitom se mezi řádky snaží zachránit mu život), ucítíte ten správný dramatický náboj. Jenže takových chvilek není moc.

Ve finále dojde alespoň na svižnou přestřelku, která je sice zmatená tak, že někdy prostě netušíte, kdo to zrovna schytal, ale má spád. Ovšem není tak úchvatná, aby zachránila celkový dojem. A jestli doufáte v emocionální vyvrcholení v závěru filmu, tak to se nekoná, Sonny sice Isabellu zachrání od vězení, ale jejich rozloučení není zrovna procítěné, i když Gong Li se v očích zračí smutek, zraněnost, bolest ze zrady, ale i určitý optimismus, když odjíždí do bezpečí.

Dvě věci ale pochvalu zaslouží. Ta první je čistě vizuální, kamera si oblíbila polodokumentární styl, obraz je roztřesený, někdy zabere úhel, který působí jako by ten, kdo stojí za kamerou uklouzl (například při scéně ve sprše uvidíte na pár vteřin jen kousek zad a pramen mokrých vlasů), čímž je postupně dosaženo toho, že jste více vtaženi do dění. Většina scén se také odehrává v potemnělém prostředí (a i když je to ve dne, máte pocit určité stísněnosti), jediné výjimky jsou, když se objeví letecké záběry, které jsou naopak pestrobarevné a téměř éterické. Druhé plus je za herecké obsazení. S Jamiem Foxxem režisér pracoval už na oscarovém Collateralu, Colin Farell vypadá trošku nezvykle, má „taťkovský“ knír a umaštěné delší vlasy učesané dozadu a někdy se tváří, že ho to natáčení zrovna moc nebavilo, ale přece jen stále podává nadprůměrný výkon. Nejvíce mě ale okouzlila Gong Li, které sedí poloha jak křehké ženy v náručí muže, tak chladné obchodnice, pro kterou jsou peníze na prvním místě.

Michael Mann mě trošku zklamal, dramata mu jdou, ale tentokrát se nepředvedl v nejlepším světle. Miami Vice mělo být očividně řádné drama, ale k tomu, aby fungovalo je potřeba lépe nastínit vztahy mezi zúčastněnými charaktery. Ale ty jsou znázorněny příliš zběžně a neúplně. A i když se herci snaží, nohy jim podkopávají strohé a povrchní dialogy.

Režie: Michael Mann
Hrají: Colin Farrell, Jamie Foxx, Gong Li, Luis Tosar, Naomi Harris, Elizabeth Rodriguez, Justin Theroux

Jaký seriál byste nejraději viděli zfilmovaný?