2005
Hodnocení čtenáři[4]:
16343x
04.05.2006
Rasierklinge

Na dotek - Closer

„And so it is just... like you said it would be..“ zpívá se v písničce, jež nás uvádí do děje. Pozorujeme dav, anonymní masu, kde se každý míjí s každým a nikdo se nezajímá o nikoho. Kamera zabírá mladého sympatického muže. Dan (Jude Law- Talentovaný pan Ripley, Nepřítel před branami, A.I. - Umělá inteligence…) se znuděně rozhlíží, práce spisovatele nekrologů ho evidentně nenaplňuje. V tom ji spatří… pohledy se střetávají. Věříte na lásku na první pohled? Tihle dva ano… topí se ve svých očích, když náhle zaskřípějí brzdy a Alice (Natalie Portman- Leon, nové Star Wars, Zoolander, Mars útočí!…) se málem stane další z Danových zákaznic.

Zranění není vážné, osud se jim rozhodl dát šanci. Začnou spolu chodit, později spolu i žijí. Dan o Alici napíše knihu- když se však jde nechat vyfotografovat na obálku, Amor zasáhne podruhé. Fotografka Anna (Julie Roberts- Dannyho parťáci, Milujte svého zabijáka, Úsměv Mony Lisy…) ho okouzlí natolik, že se ji rozhodne získat- s Alicí se samozřejmě rozejít nehodlá. Dan má, jak už to u umělců bývá, poněkud zvláštní záliby. Když jednou zase tráví večer na erotickém chatu, kde se vydává za Annu, seznámí se s dermatologem Larrym (Clive Owen- Agent bez minulosti, Král Artuš, Sin City - Město hříchu) a domluví si s ním schůzku. Náhoda opět zasahuje, Anna se na určeném místě skutečně objeví a padnou si do oka. Vzniká čtyřúhelník, jehož vrcholy se během filmu ještě několikrát propletou.

Na dotek nepatří mezi novinky, ale v loňském roce byl jedním z velmi ceněných filmů, neměl by vám uniknout. Mike Nichols (režíroval třeba pětioskarový snímek Kdo se bojí Virginie Woolfové?) příběh natočil podle stejnojmenné hry (autorem Patrick Marber), divadelní stylizaci ponechal a skutečně si chvílemi připadáme jako při sledování záznamu z představení. Z obou způsobů zpracování si vzal to nejlepší.

Snímek je tedy založen na dialozích, na výkonech herců- Cleve Owen a Natalia Portman byli oceněni Zlatými Glóby. Vyjadřují se "jak jim zobák narostl", tudíž pro sprosté slovo nejdou daleko- což společně s odvážnými scénami (např. erotický tanec Natalie Portman) tento film oficiálně zapovědělo lidem bez občanky. Chvílemi nás můžou mást časové přesuny, které se však v několika okamžicích vysvětlují, pouze zvyšují napětí.

Nejedná se o dílo typicky romantické, na lásku se nedívá přes růžové brýle. Popisuje ji se vší nevyzpytatelností a zrádností, které je schopna. Bere ji s nadhledem a humorem, ale zejména s cynismem- každý je sám a pokud se s někým sblíží, nebude to trvat dlouho a jeho samota bude zpět, v ještě horších rozměrech.

Režie: Mike Nichols
Hrají: Natalie Portman, Jude Law, Julia Roberts, Clive Owen, Nick Hobbs

guest closer5/10