music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (132)
2006
12119x
03.06.2007
apokalypsa

Životy těch druhých - Das Leben der Anderen

Díky nabídce zajímavě zpracovaných témat nemá současná německá kinematografie nouzi o produkci. Jedním z mnoha snímků je film Životy těch druhých  (Das Leben der Anderen), pojednávající o střetu mezi světy opozice a státní moci v polovině 80. let. Odehrává se v někdejší NDR za doby nadvlády socialismu nad nímž bdí takřka neomezeně tajná policie Stasi. Své vidění společnosti má striktně rozděleno na "My" a "Oni", kde první jsou ti spolehlivější, těšící se důvěře i různým požitkům, druzí pak ti jimž se věřit nedá, jež je proto žádoucí mít pod dohledem, aby nedošlo k ohrožení vnitřní bezpečnosti země.

V konkrétním případě dostává od nadřízených kpt. Wiesler pokyn zahájit dohled nad George Dreymanem a jeho přítelkyní Christou-Marii Sielandovou. Oba pocházejí z uměleckých kruhů (dramatik, herečka), jež jsou svým volnomyšlenkářstvím potencionálním terčem v první linii. Ačkoliv se Georg těší přízni státních orgánů i on je preventivně sledován i odposloucháván. Co kdyby... Kpt. Wiesler tedy má možnost nahlížet během své práce do jeho soukromí. Náhle je konfrontován se světem jež je mu naprosto cizí, kterému nerozumí. A právě v průběhu času zjišťuje jak absurditu svého snažení, tak režimu jemuž slouží. Tedy ne že by Dreyman byl zcela čistý, protože skrze své přátele - umělce vidí realitu. Ale v zásadě jde o člověka nekonfliktního. Nicméně i on jednou naplno pochopí nutnost vyjádřit své myšlenky svobodněji než dosud. Netuší, že nad sebou (myšleno doslova) má na půdě Wieslera co mu v rámci svých možností pomáhá skrze zfalšované záznamy z odposlechů zakrýt jeho skutečné úmysly.

Je jasné, že tohle nemůže trvat věčně a zákonitě musí dojít k podezření nadřízených, proč tato operace nejde podle plánu. Ovšem to již zabýhám poněkud dopředu a lehce naznačuji závěrečné dějství. Mezi námi existuje spousta bezejmenných hrdinů, žijících v ústraní, neprahnoucích po slávě. Na dotaz proč o sobě nikdy nemluvili by vám pravděpodobně odpověděli zhruba: "Nepovažoval jsem to za nic mimořádného, udělal by to kdokoliv jiný." Najít je lze vždy a všude. Často na místech, kde bychom to vůbec nečekali - jako např. zde u někdejší Stasi. Argument, že je to nemožné, neuznávám. Možné je cokoliv. Za všemi vysoce i níže postavenými institucemi jsou jen lidé, mající na rozdíl od strojů, svědomí, emoce či schopnost neopakovat donekonečna mechanicky naučené postupy, atd. A lidský faktor může individuálně i celkově nahlodat nebo porazit leckterý zdánlivě neotřesitelný systém. Bez ohledu na jeho druh. Nemusí mít nutně souvislost se svobodou jak ji chápeme tady a teď, protože tento pojem je velice široký pod nímž si lze představit cokoliv. Obecně pokud je vůle po změně, lze ji provést. Otázkou zůstává zda dotyční berou v potaz riziko nezdaru a jsou schopni podstoupit jej s eventuálními následky. Tresty bývaly tvrdé.

Velká škoda, že se tomuto filmu nedostalo větší publicity než jiným. Zaslouží si jej plným právem, protože i bez známých hereckých hvězd a stamilionových rozpočtů je výborně natočen.

Režie: Florian Henckel - Donnersmarck
Hrají: Ulrich Muhe, Sebastian Koch, Martina Gedeck, Herbert Knaup