28.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (133)
2010
6880x
24.01.2011

Zatím spolu, zatím živi - Knight and Day

S akčními komediemi se roztrhl pytel. Vrahouni, Noční rande nebo třeba Zatím spolu, zatím živi. Poslední zmíněná má dva pořádné trumfy v rukávu. Toma Cruise a Cameron Diaz. A když už se v nějakém filmu objevují tak zvučná jména, čekáte, že bude stát za to.

Zatím spolu, zatím živí to vcelku naplňuje. Není to dokonalý film, ale velmi slušně dávkuje akci, humor, který ovšem nechtěně nesklouzává k parodii a fungující chemii mezi hlavními postavami. Má přesně to, co od filmu podobného ražení čekáte. Nic navíc, ale také toho moc nechybí.

Od začátku se s divákem nikdo nepáře. Po pár minutách propukne akční šílenství a nezastaví se až… do konce první poloviny filmu. Pak je ubráno na tempu a přestřelky střídají zbytečně dlouhé neakční momenty, které docela narušují dynamiku celého titulu. Problém je, že Zatím spolu, zatím živí vás na začátku navnadí a vy čekáte nekončící divočinu, ale v druhá části film zvolní, což může člověka zaskočit.

Zápletka vám asi dech nevyrazí – agent neprávem obviněný ze zrady, náhodná ženština, předmět, po kterém pase spousta lidí… Standardní špionážně-komediální mišmaš, který se už objevil v mnoha variacích.

Pokud jde o neakční momenty, tak zajímavá je především fungující jiskření mezi hlavními postavami, jejich vzájemné pošťuchování a několik vtípků, které nejsou vysloveně přitažené za vlasy a zbytečně film nedegradují na ujetou ptákovinu, ale jsou současně dost zábavné, aby vyvolaly úsměv na rtech. Přestože často jde o profláklé scény (upřímnost pod vlivem séra pravdy, nešikovná hlavní hrdinka se zbraní…).

Scénář prostě ví, kdy má zabrzdit, aby se z Zatím spolu, zatím živi nestala parodie akčních filmů, ale snaží se držet v mantinelech akčního filmu okořeněného humorem. Ovšem, co se na uzdě nepodařilo udržet, jsou akční scény. Jsou vynikající, mají spád, ale s realitou mají pramálo společné. Standardní – desítky kulek nezasáhnou ústřední postavy, přestože stojí na místě, auta létají vzduchem, vybuchují, jako na běžícím pásu a podobně. Efektnosti se podřizuje vše ostatní. Hlavní je, aby to vypadalo dobře, zbytek už se nějak poddá.

Jestli ale něco působí opravdu rušivě, tak některé scény, kde je více než zřetelné, že přišly ke slovu počítačové triky (především to platí pro závěrečnou honičku). Je jasné, že to, co se na obrazovce odehrává, by se stěží dalo natočit bez zásahu profíků z oddělení speciálních efektů, ale dámy a pánové si měli více pohlídat, aby to tak nebilo do očí. Někdy je to až příliš zřejmé a kazí to výsledný dojem.

Potěšující je, že Tom Cruise, který už není úplně nejmladší, se pořád ohání na výbornou a milým zpestřením je, že Cameron Diaz není jen pištící doplněk, ale rvačky jí také jdou a párkrát si i zastřílí. A pochvalu si zaslouží i střihač, protože se ani v jedné scéně nepovedlo mým bystrým očím zachytit, že v nebezpečnějších okamžicích se natáčení účastnili dubléři (účastnili, ale není to vidět).

Zatím spolu, zatím živi není film, který by změnil žánr od základu, ale je povedeným zástupcem akčních komedií, který má vše, co si můžeme od podobného projektu přát. Zklamáni jistě nebudete.

Režie: James Mangold
Hrají: Tom Cruise, Cameron Diaz, Peter Sarsgaard, Jordi Mollá, Viola Davis, Paul Dano, Falk Hentschel, Marc Blucas, Maggie Grace