music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (187)
2005
Hodnocení čtenáři[3]:
17686x
14.08.2006

Aeon Flux

Jsou filmy, jejichž osud lze odhadnout už před samotným dnem jejich premiéry. Aeon Flux byl pro mě jeden z nich. Je inspirovaný bizarním kresleným seriálem vysílaným na MTV, který rozhodně není pro každého. A stejně tak jeho filmová adaptace. Bylo tedy téměř jisté, že z kinoverze bude buďto velký hit nebo propadák. Došlo k druhému případu. Proto jsem se rozhodl, že si počkám až vyjde DVD. Sice nejsem ten, který dá na to, co píší kritici (pořád budou z větší či menší části subjektivní a navíc, někteří recenzenti pocházejí z řad lidí, kteří si ukájí své EGO kritizováním práce ostatních), ale přece jen jsem nebyl ochotný riskovat vysoké vstupné. Aeon Flux jsem viděl před pár minutami v pohodlí obývacího pokoje a pravdou je, že rozhodně nejsem tak zklamaný nebo znechucený, jak by se dalo z novinářských názorů očekávat.

Je jedním z těch projektů, který se vám buďto líbit bude nebo vůbec. Není to způsobeno ani tak tím, že bylo šlo o vysloveně nekoukatelnou záležitost. Problémem (nebo hlavní devizou, to už je na vašem posouzení) je to, že Aeon Flux je zvláštní. Co se týče vizuální stránky, nenastiňuje budoucnost v takových „barvách“, jak jsme zvyklí u jiných sci-fi projektů, ale připravuje pro nás přehlídku podivných technických hračiček i osob. Ne, každý dokáže přijmout charakter, který má místo chodidel dlaně, trávu, která střeží objekty a podobné absurdnosti. Je to podivné, ale podivný byl i seriál. Pokud bychom mohli o tom, zda je neobvyklost kladem nebo záporem Aeon Flux diskutovat, tak rozhodně nesporným nedostatkem jsou digitální triky. Především jde o problémy s exteriéry, které někdy vypadají, jako by je vystřihli z pět deset let starého filmu. Pasovaly by možná do nějakého televizního seriálu, ale do projektu, který je určen do kina, ne. Dobrá, rozpočet nebyl nejvyšší (62 milionů dolarů), ale současně je nutné říct, že například na natočení Serenity se použilo o 22 milionů méně a triky jsou lepší.

O mnoho lépe se kouká na interiéry, které jsou obvykle vytvořeny bez dopomoci počítačů (speciální efekty jsou využívány jen u určitých součástí místností), ale s očividným zásahem zkušených designerů. Dokonce si myslím, že mnoho z nás by dokázalo v podobných pokojích žít. Tak přeskočíme od této architektonické vložky a jdeme dál. Další věc, které se mohl (alespoň podle mého názoru) Aeon Flux vyvarovat je emocionální dějová linka. Ta sice podstatně ovlivňuje příběh, ale kdyby se jí scénář vyvaroval, myslím, že by to příliš nevadilo.

Film popisuje budoucnost roku 2415, kdy se všichni lidé (je jich jen pár milionů) uchýlili do jednoho jediného města, které podléhá vládě Trevora Goodchilda (Marton Csokas). Před přibližně čtyřmi staletími (pro hnidopichy - přesně před 404 roky) napadl rod Homo Sapiens Sapiens virus, který vyhubil 99 % populace. Byl sice nalezen lék, ale to už přežil jen zlomek lidstva. Z praktických důvodů se nakonec přesunuli do jediného místa, kde vytvořili zdánlivě dokonalou civilizaci. Všichni si to ovšem nemyslí a vznikla organizace rebelů. Jednou z jejich nejlepších agentek je Aeon Flux (Charlize Theron), která je vybrána, aby zlikvidovala Goodchilda. Jenže, ne vše probíhá tak, jak má…

Film je vlastně slepeninou několika zajímavě natočených akčních scén, mezi kterými se dovídáme něco o ne tak úplně povedeném, ale současně také poměrně zajímavém příběhu. Nejde o nic světoborného, ale viděl jsem spoustu sci-fi projektů, které měly mnohem nepromyšlenější pointy. Jak jsem zmínil, tak akční sekvence se vcelku povedly, mají spád, zajímavý střih a hlavně, Charlize Theron se ohání jako rozená bojovnice. To, že někdy válčí s ovocem střílejícím jedovaté šipky, to už je jiná věc.

Aeon Flux pro mě rozhodně nebyl něčím, co bych nevydržel sledovat. Naopak, klidně se přiznám, že jsem se slušně bavil a nepřipojil jsem se k řadě kritiků, kteří se rozhodli vystřílet své rádoby vtipné hlášky právě na Aeon Fluxu. Nebudu vám tu namlouvat, že tento projekt se bude líbit všem. Respektive bude více těch, kteří ho nepřijmou, než těch, kteří se u něj budou bavit. Je to hlavně proto, že Aeon Flux je málo bizardní, aby uspokojil fanoušky seriálu, ale natolik bizardní, aby zaskočil toho, kdo s animovanou předlouho zkušenosti nemá.

Režie: Karyn Kusama
Hrají: Charlize Theron, Marton Csokas, Johny Lee Miller, Sophie Okonedo, Frances McDormand, Pete Postlethwaite, Amelie Warner, Caroline Chikezie

Filmoví kritici...