2005
Hodnocení čtenáři[22]:
17981x
20.12.2005
DeathGirl

Korn - See You On The Other Side

Americká nu-metalová kapela Korn vydává další řadové album, v pořadí již sedmé. Dlouho nebylo jasné jaký titul album ponese, nakonec Korni zvolili nálepku See You On The Other Side. Tato kapela se v ČR těší značné oblibě, což potvrdil i beznadějně vyprodaný srpnový koncert. Ale teď již k samotné desce.

See You On The Other Side nepostrádá typický sound Kornů, přesto se něčím od předchozích záležitostí odlišuje. Je to první deska, na níž má kapela pouze jednu kytaru. Brian „Head“ Welch, který dosud druhou kytaru obstarával, opustil skupinu díky svému nenadálému náboženskému fanatismu. Korn to sice zaskočilo, ale jako by se rychle oklepali a nabyli novou chuť do skládání. Rozhodli se spokojit pouze s jednou kytarou. Nová deska je poněkud pomalejší, popovější než všechno, na co jsme si od Kornů zvykli. Melodické linky připomínají opus Untouchables. Změna je způsobena mimo jiné i zbrusu novým producenstkým týmem, kterému se podařilo vyprodukovat mnoho zajímavostí. Objevují se experimentální zvuky, mnoho prostoru mají i dudy frontmana Jonathana Davise. Občas je také znát záliba kytaristy Munkyho v kapele Prodigy.

Otvírákem se stal song Twisted Tranzistor, známý již z letního turné. Přímočará skladba perfektně uvádí dalších 14 písní v podobném duchu. Již z první skladby je poznat, že Jonathan se v textech znovu vrací ke svým oblíbeným tématům. Texty jsou skrz na skrz prolezlé Jonovou neurotickou nejistotou a osamělostí (Twisted Tranzistor, Souvenir, Love Song, Coming Undone...). Není tomu tak ale vždycky. Davis se věnuje i např. politickému tématu, v písni Politics si stěžuje na dnešní politické poměry, vypráví, jak ho sere neustálé žvanění o politice, všudypřítomný kariérismus a znásilňování všech nevinných lidí. „Don’t want to talk about politics/Don’t preach or talk about politics” zpívá Jon (Nechci mluvit o politice/Nekážu a nemluvím o politice).

Kornům to nedalo a rýpli si i do svého bývalého kolegy Heada Welche. Trojka Hypocrites pojednává o lidech, kteří slepě následují všemožná náboženství a myslí si, že jsou něco víc, když fanaticky navštěvují kostely. “Hypocrites!/ Weeping rose of Jeremiah/Drops of blood drip off your mantle/Representing all our cheers/In a ring of metal” (Pokritci!/Plačící Jeremiášova růže/Kapky krve padají na náš plášť znázorňující veškeré naše povzbuzení/v prstenci z hořícího kovu).

Přestože texty se rozhlížejí i po okolním světě, většina se stále orientuje na Jonathanovu frustraci. Jak už se to u Kornů občas stává, texty se místy zdají být opravdu velmi zmatené, jako by sám zpěvák nevěděl, který svůj hluboko uložený vztek chce dát právě najevo. Zdeptaný vokál markantně vyvstává například v Throw Me Away, naproti tomu v Liar se objevují pro Jona typické skřeky, připomínající profláklou korní pecku Twist z alba Life Is Peachy. Naopak rapový vokál, jenž dostával v minulosti tolik prostoru, téměř zmizel.

Základním prvkem See You On The Other Side jsou temné metalové riffy hluboko podladěných kytar, které se staly poznávacím znamením Kornů (např. Coming Undone, Politics, Hypocrites, Souvenir, Getting Off, ...). Prostor ale překvapivě dostává i nezkreslená kytara a to v zajímavé kompozici skladby Open Up, kde si autoři rozhodli pohrát se všemožnými efekty, pozadu nezůstaly ani dudy. Tento nástroj se dostává ke slovu hned v několika skladbách, vždy ke konci (Open Up, Liar, Seen It All, 10 Or A 2-Way). Experimenty nacházíme na celé desce, občas prvky industriálu, zajímavým místem je píseň Throw Me Away, zde nalezneme dokonce až trip hopové aranže.

V poslední temné baladě Saturated Loneliness (Tearjerker) jakoby naplno pronikla všechna Davisova bolest hromaděná celých 60 minut alba. Začíná zvolna, osamělost a smutek nejprve měkce prosakují na povrch jemnými tóny kytar. “Well I wish there were someone/Well I wish there were someone/To love me” (Přeji si, aby zde byl někdo/Přeji si, aby zde byl někdo/Kdo mě bude milovat). V poslední čtvrtině kompozice konečně naplno vytrysknou potlačované emoce a zpěv i kytary jsou znenadání nahlas.

Čtrnáct skladeb je na jednu desku až až, na See You On The Other Side tvoří všechny velmi soudržný celek, ale jednotlivě jsou si možná až moc navzájem podobné. Po několikátém poslechu se tak může stát, že vás CD začne mírně nudit, jakoby nešlo objevit další roviny songů. Je to album místy syrové, zajímavé, po nějaké době snad malinko jednotvárné. Posuďte tedy sami. Pro každého fanouška Korn by ale pravděpodobně bylo hříchem tuto desku nevlastnit.

1. Twisted Transistor
  2. Politics
  3. Hypocrites