10781x
22.10.2006
DeathGirl

Satyricon, Keep Of Kalessin, Insomnium - Abaton 8.10.2006 (report)

foto

foto

V rámci turné nazvaného Tour Diabolical 2006 navštívila Prahu norská black metalová parta Satyricon. Kapela je tvořena pouze dvěmi stálými členy – bubeníkem Frostem (Kjetil Haraldstad), který je ve Skandinávii a vlastně i v celém světě uznávanou veličinou ve svém oboru, a multiinstrumentalistou Satyrem (Sigurd Wongraven). Tato dvojice muzikantů má na svém kontě již pěknou řádku alb, jejich syrový black metal vychází z old schoolových kořenů, je v něm znát inspirace takovými kapelami jako jsou třeba Venom nebo Bathory. Tour Diabolical má v Evropě reprezentovat čerstvě vydanou desku „Now Diabolical“.

Koncert se konal 8. října v klubu Abaton. Satyricon, tvořící v dnešní době již kult svého žánru, si s sebou přivezli dvě předkapely - své norské bratry Keep of Kalessin (sebranka jednoho z koncertních kytaristů Satyricon) a finské Insomnium.

Po několika zkušenostech s pekelnou organizací Abatonu mě ani nenapadlo počítat s tím, že by kapely začaly hrát tak, jak bylo stanoveno. Nakonec mě mile překvapila přesnost pořadatelů, kapely začínaly a končily v předem určený čas. Z Palmovky až k samotnému Abatonu se jako mravenci trousily černě oděné postavičky, sem tam se objevil i nějaký ten rebel s tváří pomalovanou bílým makeupem a obrazci provedenými černou tužkou na oči. Když jsme zapluli do bývalé tovární haly – klubu, kde měl ten večer vládnout černý kov -v hlavním sále nás přivítalo plátno s důvěrně známým satyriconským pekelníkem (přebal „Now Diabolical“). Jak už jsem řekla, organizace byla dobrá a tak nám nezbývalo než si dát pivo a sebrat síly na očekávané rodeo.

foto

foto

Kolem osmé hodiny konečně zhasla světla. Jako první měli hrát Insomnium, všichni byli zvědaví, jací vlastně tihle hoši budou. Již po několika prvních minutách jejich produkce mi bylo jasné, že kluci rozhodně nepocházejí z tak hluboké černoty jako Satyricon. Kytara si v každém songu držela své melodické linky, rychlost veškerá žádná, nemluvě o jemných bicích. Nemůžu ale Insomnium úplně zatratit, jejich hudba se poslouchat dala, některé melodie byly chytlavé, zpěv zajímavý – ale co naplat, ze stejného těsta jako Satyricon Insomnium prostě nejsou. Poté co se jim alespoň mírně podařilo rozpálit publikum, uctivě vyklidili prostor (po přibližně 45 minutách).

Proč otálet - krátká pauza a už tu byli Keep of Kalessin, kteří s sebou přivezli svou poslední desku „Armada“. Fakt, že zde působí kytarista Satyriconů, napovídal, že by mohlo jít o slušný nářez. A taky že ano – bezesporu byli ostřejší než Insomnium. Dlouhé plavé vlasy těchto Vikingů se začaly zmítat po podiu (výjimkou byl bubeník pyšnící se parádní pleší) spolu s drásavými tóny kytar. Zpěvák s výrazem zvířecky trpícího stvoření se svíjel jako při smrtelné agonii. Blackové bicí nám vypalovaly díry do mozků. Perfektní předkrm, tihle Keep of Kalessin. Problém byl jedině v nečitelném zvuku na počátku jejich představení.

foto

foto

Pomalu se blížila chvíle, na niž se zástup černooděnců těšil nejvíce – chvíle příchodu temných pánů. Na pódiu již bylo rozžato několik černých svící zasazených v kovových svícnech. Napětí v sále houstlo a když Abaton potemněl, vzrušení bylo elektrizující. Dlouhé tóny intra ze skladby "Walk The Path Of Sorrow" napínaly naše nervy k prasknutí, zdálo se, že jsou nekonečné. A pak se celá kapela v čele s bubeníkem Frostem zjevila na scéně, krásná světlovlasá klávesistka zaujala svou pozici a jako poslední přišel i sám velký Satyr a chopil se nádherného kovaného stojanu na mikrofon. Fanoušci šíleli nadšením. Satyricon začali pěkně od podlahy. Na úvod dali k dobru pecku "Pentagram Burns" za alba „Now Diabolical“. Vše bylo tak jak to má být, kytaristi hoblovali své podladěné struny, Frost týral bicí šílenou rychlostí (není nad pořádný blackový beat) a Satyr hučel svým psychedelickým zpěvem.

Přestože dvojka Satyr – Frost je známa z plakátů a fotek spíše s výrazem krvežíznivých drsňáků, jakmile začala kapela hrát, byla na ní znát velká radost ze zpětné vazby publika. Satyr se přestal kontrolovat a jeho dříve kamenná tvář se rozehrála (pozitivními) emocemi, sem tam padla i nějaká ta hláška směřovaná divákům.. Upřímně řečeno, Satyr působí tak energicky a tak oddaně svému poslání, že se divím, kde na to bere sílu. Prostě svůj život zasvětil BM. Všichni zpívali z plných plic a natahovali krky ostošest, jen aby si mohli také zařvat do Satyrem nabízeného mikrofonu.

Když Satyr svým drsným vokálem začal hit „Now Diabolical“, šílenství vrcholilo. Z aktuální desky dále zazněly skladby jako "K.I.N.G." nebo "Pentagram burns". Kapela udělala průřez skrz všechna alba, uslyšeli jsme „Repined Bastard Nation", "Walk the Path of Sorrow", "The King of the Shadowthrone", "Fuel for Hatred" i velmi oblíbenou "Mother North" („Nemesis Divina“). Příznivci počátků formace si smlsli na kouscích "Forhekset" nebo "Woods To Eternity". Satyricon třikrát přidávali (v přídavku zazněla např. "Dominions of Satyricon“) a pak svou černou armádu oddaných opustili definitivně. Jsem ráda, že se postupem času ČR začíná dostávat do centra dění tvrdé hudby. Muzikanti si začínají uvědomovat, že Češi tvoří slušný podíl fanoušků a tak nás navštěvuje čím dál tím více světově uznávaných kapel, díky bohu – Satyricon byli jedni z nich.

Adde REGIA!tip
Wernher Mölders Ave Black Metal
Lurrdy 666