2005
Hodnocení čtenáři[26]:
23039x
08.06.2005
DeathGirl

System Of A Down - Mezmerize

System Of a Down už dávno nepatří k neznámým kapelám. Po svých třech řadových CD (System Of A Down, Toxicity, Steal This Album) se dostatečně provařili a novou deskou Mezmerize se pokusili svou popularitu korunovat. Tato americko-arménská kapela rozhodně nepatří mezi tuctové. Kombinace thrash metalu a etno prvků spolu s punkovou rychlostí by se dala charakterizovat, v případě že opravdu chceme škatulkovat, jako hodně zajímavý crossover.

Mezmerize je první část dvoudiskového celku, jehož druhou část se kapela rozhodla vydat s půlročním odstupem (na podzim). Protějšek první placky nese název Hypnotize a bude tvořit jakýsi ženský odraz mužskému Mezmerize. Když jsem vkládala nové CD do přehrávače, rozhodně jsem nečekala něco, co už tu bylo. A měla jsem pravdu, o Mezmerize se nedá říct, že by postrádalo tradiční systémovský feeling, rozhodně ale nekopíruje žádnou z předešlých desek. Překotně se snaží dosáhnout na legendu Toxicity, zatím se to zas tak úplně nedaří, ale „Steal This Album“ překonává s klidem (v tomto případě možná není na místě srovnávat, protože Steal This Album, není až tak úplně řadová deska, obsahuje vše, co se nevešlo na Toxicity, různé raritky a vychytávky).

Ale teď již ke konkrétním skladbám. Otvírákem se stalo bezmála minutové pseudo intro Soldier Side, které vás svými táhlými tóny příjemně naladí na systémovskou vlnu. Následuje B.Y.O.B., nářezově typické pro tuhle partičku. Název znamená Bring Your Own Bombs (přineste si své vlastní bomby). Je to jeden ze dvou nejvíce politicky laděných songů na této desce (spolu se Sad Statue) a zároveň druhá singlovka. Text pojednává o nesmyslnosti války, což je oblíbené téma a hlavně životní názor zpěváka Tankiana, který se aktivně angažuje i v různých protiválečných politických uskupeních. Z většiny tracků jsou cítit již zaběhnuté postupy kapely. System Of A Down většinou použijí chytlavou pomalejší melodii refrénu, kterou proloží rychlými kytarami a coreovým řevem v podobě jednotlivých slok. Není tomu jinak ani u druhé stopy. Trojka Revenge je také pohodově svižná, kytary jsou zde velmi drsné, Daron Malakian drhne struny jako o život. Možná trochu nevýrazná skladba, do které určitě stojí za to se zaposlouchat. U ústřední postavy kapely, chlapíka s podivným jménem Serj Tankian, je výhodou, že slabá stránka jeho zpěvu neexistuje. Má dokonalé frázování, a to jak v pomalejších melodiích, tak i v rychlých vypalovačkách. Posluchače zabaví jeho netypický přízvuk. A konečně se dostáváme k další potenciální pecce desky– Cigaro. S nadlehčujícím refrénem „My cock is much bigger than yours“ není songu co vytknout. Serj působí jako postavička, která svou komičností dohání člověka k šílenství. Posluchače tato přehnanost zákonitě napíná, snad proto se nelze od alba odtrhnout. Chvílemi nevíte co si počít s takovým množstvím energie, kterou hudba nabízí. A právě tato podivuhodná udýchanost se stala rukopisem Systémů. Radio/Video, píseň se zdánlivě jednoduchým refrénem. „Koukni jak jsem to rozjel v rádiu, koukni jak jsem to rozjel na videu“ do zblbnutí omílá Serj. Skladba funguje jako parafráze na brain washing způsobený médii. Po This Cocaine Makes Me feel Like I’m On This Song přichází sedmička Violent Pornography se svým vlezle melodickým refrénem, jež vám zůstane v hlavě ještě několik hodin, a jak se zpívá i v textu (přesto že v úplně jiné souvislosti – negativní vliv porna na společnost) téměř vám vymyje mozek. Nutkání nemyslet na nic jiného než na samotnou píseň obsahuje každá nota. Další skrytý flák? Podivuhodná Old School Hollywood – kytary šlapou, bicí jedou na plno jako vždy. Odlišností od ostatních systémích věcí je ta trocha elektroniky ve vokálech, s níž si „kluci“ dovolili zaexperimentovat. A nejen proto se „Stará škola“ stala mým černým koněm celého závodu. Tuto skladbu bych typovala na zakuklenou hitovku CD.

System Of A Down je kapela, která si na nic nehraje, není příliš komerční, nezaprodává se stupidním reklamám a nesnaží se z hudebního byznisu vytřískat miliony. Dělá prostě hudbu pro zábavu. Je to formace, o níž je všeobecně známo, že se snaží bojovat proti válkám a znečišťování životního prostředí. (Na zadní straně přebalu alba System Of A Down se můžeme dočíst, co se stane s lidstvem pokud mezi sebou nepřestane bojovat, co bude důsledky skleníkového efektu a dalších jevů způsobených člověkem. Co se stane až se systém zhroutí a nastane „system of a down“.) Z tohoto důvodu nalezneme v textech i vážnější témata. Naproti tomu Systémům není cizí ani (možná poněkud trpká) ironie (viz již zmíněné Cigaro).

Co k tomu víc dodat? Album Mezmerize je záležitost bez jediného hluchého místa. Fanoušci System Of A Down zkrátka vědí proč svoji modlu uctívají. A nevěří Hollywoodu.

Tracklist:
  1. Soldier Side - Intro