Columbia
Hodnocení čtenáři[7]:
13371x
23.07.2005
Orge

The Offspring - Splinter

Slyšte slyšte, toto je opožděná recenze na album Splinter od kapely The Offspring: Tedy, po jaksi módně vydrzlé, a možná právě proto ve své době oblíbené, Americaně a takovém o dost rozpačitějším "nevím kam s tím" albu Conspiracy of One přišla ze směru Offspring další deska s názvem Splinter. Střepina. Možná je to moje tupost, ale nějak nemůžu najít návaznost této střepiny například v některé z písní, snad jen, že zatímco uspořádání předešlých alb působilo jakš takš celistvým dojmem, tady je to takové roztříštěné, podobně jako ta pseudoantická soška na zadní straně bookletu, ale pojdme popořadě. Že by to byla nějaká extra změna proti předešlým kusům, to se říci nedá, ale jedné věci si všimnete hned, když to poprvé zapustíte: jsou tam o dost lépe nazvučené bicí, zní tak trochu syrověji a hlavně, bubeník si zde hodně libuje ve hře na polorozevřenou hajtku, takže hodně skladeb tím dostává pádnějěí rytmus, který (když se to pořádně zesílí) vás donutí tančit, křepčit a dovádět. Jinak se po toho hudební stránce mnoho nezměnilo. Kytarově to zůstává pořad někde kolem Americany, což jasně ukazuje například píseň Race against myself, jejíž hlavní riff je v podstatě to samé jako Dammit I'm Changed Again nebo Have You Ever, akorát zde je to od A, v Dammit... od F a Have You... od E. Nic nového pod sluncem. Podobně na tom jsou i vokály. Je vidět, že hoši sázejí na osvědčené metody, jako by se jim moc nechtělo vymýšlet něco nového. Za to jim dávám body dolů. Tolik celkové hudební stránce a teď tedy k tomu, co všechno na desce najdete.

Abyste se dostali k nějakému pořádnému nářezu, musíte nejprve přeskočit (nebo si poslechnout, to už je jedno) stopu č.1 s názvem Neocon. A pozor, tohle je jeden z momentů, kdy se Offspring opustili osvědčené metody a trochu zaexperimentovali (kdyby něco, tak je to jenom intro...). Na jeho tvorbě se podílelo i jakési srocení lidu (vše proběhlo u příležitosti hudebního festivalu v Readingu v r. 2002).Ale co, je to jenom intro, takže ho tady nebudeme zbytečně pitvat, koneckonců vyslechněte si ho sami :-) Následuje dvojice vypalováků The Noose a Long Way Home. Kdo má rád typické offsprnigovky, přijde si na své.Nářez, pogo, sloka-refrén-sloka-refrén-bridge-refrén-refrén... nic nového pod sluncem. Problémem je ovšem následující Hit That, u které mi nesedla její přeelektronizovanost, především ty elektronické bicí mě moc nenadchly. Patrně jde zase o jeden z pokusů kapely zaexperimentovat a dodat tomu něco nového, ale myslím, že TOHLE nebyla ta psrávná volba. Po docela zdařilém tradičním typicky offspringovském nářezu Can't Get My Head Ardoun You se dostzáváme k dalšímu experimentu kterým je píseň Worst Hangover Ever stylizovaná do ska. Nevím co by na to řekli posluchači ska (myslím, že tato píseň není namířena na posluchače ska, protože by asi u nich moc neobstála), nicméně mně to přišlo jako docela zajímavý nápad, i když jsem na pochybách, jestli se to hodí zrovna doprostřed alba a ne až ke konci, ale protože ani náznakem nejde o album komponované, tak na tom moc nesejde... Bohužel po Hangoveru se dostáváme k méně zdařilým kusům Never Gonna Find Me a Lightning Rod které jakoby se snažili obnovit ten tanec které načaly předešlé skladby, ale, po pravdě řečeno, moc se jim to nedaří. Nevím, co k tomu dodat, prostě slabší kusy, které spíš unavují, než žeby měly něco do sebe. Jdeme-li dále (pakliže se nenecháme odradit předešlými písněmi), dostáváme se k dalšímu problému, kterým je SPare Me the Deatails. Pokud máte rockovou kapelu, taková píseň nemůže a nesmí být na vašem albu! Protože pouze písně, které praskají, jsou vyrobeny z kvalitního materiálu. Co dodat? Body dolů. V závěru alba se po tom všem nachází závěrečné pogo s názvem Da Hui, které se mi dost líbilo, v zásadě bych mu nic nevytknul, je to prostě, to, co vznikne, když se Offsrping rozhodnou udělat hodně rychlou a krátkou věc. A malá legrace nakonec: When You're In Prison. Žeby parodie na 30. léta? Asi to tak bude...

- jak je vidět, obsah alba tvoří rockové nářezy, ovšem tento základ je rozkrájen různými experimenty a stejně jako uspořádání a výtvarné zpracování bookletu působí roztříštěným dojmem. Je více než jasné, že Splinter, ať už to Offspring chtěli nebo ne, odráží situaci uvnitř kapely v době jeho vzniku - tehdy odešel bubeník Ron Welty, který s nimi hrál v podstatě už od začátku a, to se pochopitelně projevilo. Celkově bych to shrnul větou: Je to sice, až na pár problémů dobré, mohlo to být mnohem lepší. Čekal jsem od toho víc. 6/10.

sestava kapely: Dexter Holland - voc, gui Greg K - bass, voc Noodles - gui, voc Josh Freese - dr (jenom to s nima nahrál, než si našli náhradu za Weltyho)

1. The Noose
  2. Long Way Home