Columbia Records
Hodnocení čtenáři[11]:
12651x
13.06.2005
goma

The Offspring - Greatest Hits

Po sedmi, resp. po pěti deskách vydává kapela Offspring výběr svých největších hitů z alb Smash (1994), Ixnay On The Hombre (1997), Americana (1998), Conspiracy Of One (2000) a Splinter (2003). První dvě alba: The Offspring (1989) a Ignition (1992) jsou asi už navždy poslána do věčných punkových lovišť. Pochybuju, že Greatest Hits bude mít nějaký výraznější úspěch. Ikdyž je na něm i jedna novinka v podobě Can´t Repeat, tak je to podle mě úplně zbytečná deska.

Když jsem tak poslouchal CDčko, tak jsem nemohl neslyšet ten zlom, který nastane mezi písněmi Gone Away (z alba IOTH) a Pretty Fly (z alba Americana). Album bych rozdělil na dvě části. Ta první je punková klasika - tvorba do roku 1997 a ta druhá část je pop-punková mainstreamová tvorba začínající právě skladbou Pretty Fly. Tento přechod je právě na výběrovém albu bolestně zvýrazněn právě tím, že jsou zde seřazeny všechny singly chronologicky po sobě. Opravdu je to facka jako prase, když se zaposloucháte do srdceryvné a silnou atmosféru vyzařující Gone Away a pak se na vás z repráků vyvalí “duchaplná“ uječená Pretty Fly.

Hodně fanoušků se od kapely odvrátilo právě v době, kdy změnila tak drasticky svůj styl. Z uznávané punkové kapely se stala davová komediální záležitost. Skupinu hodně lidí zavrhlo, ale na druhé straně se objevila nová skupina fanoušků, hlavně z řad mladších teenagerů. A pokud jde skupině jen o peníze, tak je jí jedno, kdo si její desku kupuje, ale hlavně že se kupuje ve velkém množství. Nemůžeme kapele odepřít snahu držet se svých kolejí, ale jak se ukázalo, tak tihle lidé na to nemají už dostatek vůle či odvahy.

Dnes už legendárního alba Smash se prodalo přes 11 milionů. Ixnay On The Hombre bylo pokračování předchozí veleúspěšné desky (podle mě to je výborné album), ale prodejnost se nedostala ani na 4 miliony kopií. Kapele to ale nestačilo, chtěla dosáhnout vyšší prodejnosti a když zjistila, že punk pomalu vychází z módy, tak se přeorientovala na pop-punk, který by byl přístupnější více lidem. Tím vznikla Americana, kteréžto album bylo dle očekávání komerčně úspěšné. Ale punk už to nebyl. To později vycítili i členové kapely a další album Conspiracy Of One udělali zase tvrdší, syrovější a snažili se přiblížit zpět k punku. Ale s velkým úspěchem se nesetkali. Takže se nelze divit, že u alba Splinter už nechtěli nic riskovat, vsadili na jistotu a natočili klon Americany. Ono taky na nějaké experimenty a riskování se už chlapci cítí být asi staří. Táhne jim na 40 a chtějí si ještě nabouchat do důchodu nějaké ty miliony a zabezpečit i své děti.

Další problém vidím v tom, že když vznikal materiál na starší alba, tak v textech se odehrávaly příběhy, které zažili sami muzikanti, byla v nich dostatečná agresivita, surovost a vztek na zkorumpovaný svět plný nespravedlnosti. Ale když pak má člověk na svém kontě pár milionů, tak už nějak nemá důvod být naštvaný. A to kouzlo se pak vytrácí i z hudby, kterou dělá, resp. z textů, které píše. A punk je hlavně o tom, být pořádně nasraný na celý svět a dát mu to zřetelně najevo!

Teď si asi říkáte, kde je konečně ta recenze na Greatest Hits. Ona se ani moc žádná velká recenze na něco, co nemá smysl, dělat nedá. Ale o nějaké celkové zhodnocení se pokusím. Výběr otevírá již výše zmiňovaná skladba Can´t Repeat, která již svým názvem naznačuje, o co tu vlastně jde. Dále následuje Come Out And Play, geniální Self Esteem, paranoidní Gotta Get Away, vypalovačka All I Want a dojemná Gone Away. Tahle várka hitů opravdu nemá chybu. Studenou sprchou skvělého zažitku je pak Pretty Fly a s ní Why Don't You Get A Job. Tyhle skladby přeskakuju a dostávám se k The Kids Aren't Alright, která je taktéž z Americany, ale patří k tomu nejlepšímu, co Offáči vytvořili. Další je Original Prankster, tahle písnička, jak se říká, nenadchne ani neurazí. Want You Bad je věc, u které se divím, že ji vůbec Dexter vydal jako singl. Pro mě - nicneříkající nic. Na řadu přichází Defy You, tenhle song je naopak výborný! Předposlení Hit That nás pobaví a desku uzavírá (Can´t Get My) Head Around You. Tahle výběrovka je jen pro ty, kteří kapelu Offspring neznají nebo ji zase moc neposlouchají, ale chtěli by mít doma ty jejich nejzásadnější songy.

Kluci z Orange County jsou si vědomi toho, že tenhle jednoduchý výběr za moc nestojí a tak bude možnost si Greatest Hits koupit s různými bonusy. Třeba jako dvoj CD, kde na druhém disku bude raritní Club Me minialbum z konce 90.let, které už není v prodeji. Tady bych chtěl zejména upozornit na skladbu D.U.I. (Drive under Influence)! Další možností je CD s tričkem nebo sadou 14 samolepek. Později se má v obchodech objevit i DVD s kompletní kolekcí videoklipů.

1. Can't Repeat (3:24)
  2. Come Out And Play (Keep Em Seperated) (3:17)
  3. Self Esteem (4:17)