2003
Dancing Ferret Disis
12622x
09.08.2004
necrofil

The Cruxshadows - Ethernaut

Jeden z nejvýznamějších darkwave představitelů současné hudební scény, floridský projekt The Cruxshadows koncem minulého roku vydal další pokračování svého komplexně pojatého andělského cyklu. Pokračování ságy, která zachycuje řadu mýtů a historických příběhů, je obsaženo v pátém LP Cruxshadows, které se honosí majestátním názvem Ethernaut.

Po dokonalém předchozím albu Wishfire z roku 2002 bylo otázkou, zdali si Cruxshadows udrží svou velmi vysoko nastavenou laťku hudební kvality. Po detailní analýze nového alba Ethernaut je však jasné, že tuto hudební úroveň přenesli opět do úplně nové a podle mě i kvalitnější dimenze.

První, co vás na Ethernautu zaujme, je jeho nádherně navržený grafický koncept v čele s předním obalem, na kterém ve svitu měsíce figuruje nádherná éterická bytost, kterou bych popsal jako gotický cyber-angel. Geniální grafické zobrazení floridského talentovaného umělce Chada Michaela Warda je ovšem jenom nepatrný zlomek toho, co Ethernaut nabízí.

První, co po vložení CD do přehrávače uslyšíte, je skladba Into The Ether. Pomalé elektronické beaty, ke kterým se přidá historicky válečná melodie a radiový přenos NASA. Úvod, který vás připraví přesně na to, co od celého alba očekávat. Mix fantasy, reality i sci-fi jak po hudební tak lyrické stránce. V druhé fázi songu se připojí mužský i ženský vokál zpívající očividně nesmyslné popěvky, které nejsou složené ze slov, ale z citoslovcových výplodů. Celý song postupně přibírá na intenzivitě a celkově se jedná o výborně zvolené intro.

Druhá skladba Cassandra začíná éterickým ženským vokálem, který po chvíli nahradí zpěvák a skladatel Rogue. Jeho vokál je nejprve poměrně značně zdistortovaný, po chvíli ale začne nabírat na čistotě a spolu s ním se skladba začne hudebně nezadržitelně rozjíždět. Vrchol nastane s příchodem refrénu, kdy se Rogueův vokál představí ve své plné síle. Jeho vokální linka je rozhodně více než neobvyklá a některým lidem tak může chvíli trvat, než si na jeho hlas zvyknou. Pro přirovnání bych uvedl například Billyho Corgana z dnes již neexistujících Smashing Pumpkins. Mnoho lidí jeho hlas nedokáže skousnout, pokud ale věnují potřebné úsilí na jeho asimilaci, pak je může eventuelně dovézt do dimenzí kam běžný vokál ani nedohlédne.

Po další velice napumpované značně EBM strukturované skladbě Love and Hatred na vás čeká opravdový unikát v podobě songu Flame. Atmosférické pozadí a tiché elektronické beaty doplní něžné vyťukávání piánových tónů a zprvu nevýrazná hra na elektrické housle. Tato nevýraznost se ale vzápětí změní v houslový nářez. K tomu se později v refrénu přidá těžce zdistortovaná kytara Stacey Campbell i její občasný vokál a celkově se jedná o jednu z nejlepších skladeb na albu.

Další Sentiment Inside v sobě skrývá pomalou emotivní kompozici založenou především na melodické hře na piano a velmi chytře vyřešených ženských back vokálech. Celá skladba působí poměrně smutně a má tak trochu za úkol vás nechat odpočinout a připravit na další kousek. Tím je pilotní singl alba a jednoznačný hit Winter Born (This Sacrifice), který vyšel již dřívě na EPčku Frozen Embers. Majestátní skladba, která pojednává o legendárním řeckém válečníkovi Hektorovi, který nabídne svůj vlastní život králi Priamovi jako obět pro zachránění Paridovi lásky k nádherné Heleně. Tento příběh rozhodně není jediným výňatkem z Homérovy Iliady na tomto albu, ale zde díky spojení s opravdu hodně povedenou hudbou, se jedná o skutečný masterpiece.

Vysoké tempo rozhodně nekončí s následující Untrue. Opět hudba těžce ovlivněná EBM stylem, které dominují bezradné vokály s texty o neopětované lásce. Osmý song v pořadí A Stranger Moment je pravděpodobně nejklidnější na celém albu. Piano a příjemně znějící vokály zde doplňují velmi povedené samply moře a hlasy dětí.

Po povedené Waiting To Leave následuje extrémě zajímavý kousek East. Zde se Cruxsahdows vydávají téměř do trip-hopových hudebních krajů. S refrénem “Live.Love.Be.Believe” navíc Rogue reprezentuje svou lásku k východním kulturám a zde specificky také ke svému oblíbenému filozofovi Kahlilu Gibranovi.

Předposlední song je válečný, bojový, nářezový pochod Citadel. Celý song je opět situován do bájného Řecka a zobrazuje bitvu o město Tróju, zběsilou válku, snahu o ubránění města a pomstu Hektora, který zemřel o několik songů dříve.

Závěrečná After All v sobě spojuje kromě klasické esence Cruxshadows také prvky keltské a egyptské kultury. Působivý závěr alba po kterém následuje 30 sekund ticha. Pokud, ale nevyndáte album z přehrávače nebo neodejdete, dočkáte se tak ještě velmi příjemného bonusu, bonusu v podobě hned tří dalších skladeb. První z nich German Esoterica je záhadný experiment obsahující zvláštní záznamy, které jakoby navazovaly na Into The Ether na začátku alba.

Další bonusový kousek je skrytý poklad v podobě songu Helen-Nothing Left But Me. Melodická hra na piano a experimentální zvukové efekty, které pomáhají představit celou podstatu Trojské války z pohledu legendární Heleny. Jako poslední track, který se ani nedá označit jako samostatný song, je finální prohlášení “Live-Love-Be-Believe...When I Close My Eyes I Can See The Shadows Dancing In The Ether”.

Ethernaut dokazuje, že The Cruxshadows se zdravě vyvíjejí a jsou album od alba lepší. Není zde sice tolik tanečně pojatých skladeb jako na předchozím Wishfire, také lehce odstoupili od gotického stylu použitého na prvních albech, nicméně je Ethernaut, podle mě, jejich zatím nejlepším počinem. Rogue vyspěl také po lyrické stránce a je vidět, že texty jsou zde opravdu hodně promyšlené a inteligentně pojaté. Jejich živá vystoupení jsou originální a velmi působivou kapitolou sama pro sebe, o čemž jsme se měli možnost přesvědčit nedávno, kdy zavítali do pražškého Rock Cafe. Na další album si asi chvíli počkáme, nicméně nedávno vyšlo Cruxshadows nové, podle mě nepříliš povedené EP Fortress In Flames a zároveň remasterované vydání jejich 10 let starého alba Telemetry of a Fallen Angel.

Length: 72:42

Tracklist:
  1. Into The Ether