2002
XL recordings
21981x
10.11.2002
doghead

Prodigy - Baby´s got a temper

Prodigy. Už při vyřčení tohohle slova se mnohým vybaví nezdravě vyhlížející osoba pobíhající v tunelu s mohykánským účesem na hlavě, řvoucí „I am the firestarter, twisted firestarter", cukajíce se přitom jak feťák co si tak měsíc nešlehnul svojí dávku. Ale Prodigy kupodivu nejsou jenom o image, jsou hlavně o muzice.

Prodigy byli bezpochyby jednou z nejvýznamnějších kapel 90let. I já nostalgicky zamáčknu slzu, když si vzpomenu že vůbec první CD které jsem si kdy koupil (vypalování tenkrát ještě moc nefrčelo) byli právě Prodigy - Music for the jilted generation, deska která by se ještě dnes s přehledem umístila v mojí top 10. Nechci se zde nijak pitvat v historii kapely, protože ta je rozebírána snad v každém sebemenším článku, který se dostane na světlo. Takže si to vezmeme popořádku od doby kdy to Prodigy pro veřejnost zabalili.

Od vydání poslední desky „Fat of the land" už uplynulo zhruba 5 let a jednotlivý členové kapely se mezitím věnovali vlastním projektům - Liam Howlett, mozek kapely, hraje po klubech jako hiphopový DJ a vydává mixované album, Keith Flint (ano to je ta vycukaná osoba) si drnká na kytaru ve vlastní hardcore kapele, Maxim vydává sólo album Hell´s kitchen a Leeroy opouští kapelu, aby se věnoval vlastní hudbě pod pseudonymem Flightkrang. Snad až na Liamovo mixované album Dirtchamber sessions jsou sólo desky poměrně zanedbatelnou záležitostí. Vroce 2000 se dere na světlo zpráva, že Liam Howlett natočil společně s Robertem Del Najou z Massive Attack song k pornofilmu Uranus Experiment a také song No Souvenirs (Robert v něm hostuje jako vokalista), který měl původně vyjít na soundtracku k filmu Pláž, což se díkybohu nestalo. Historku o tom jak se tito dva pánové potkali ve striptease baru, každý přisátý k jedné **** striptérky zde nebudu rozebírat s ohledem na její nemravný obsah (ještě když se tahle stránka jmenuje teenage). Podle zasvěcených, kteří měli možnost No Souvenirs slyšet je to prý to nejlepší na co kdy Liam Howlett vložil svoje pokérované pazoury. Po nějaké době ale vše utichlo a song zatím světlo světa nespatřil. V roce 2001 Prodigy po 2 leté pauze vyráží na turné, kde představují tři nové songy - „sexpistolovsky" znějící Nuclear, chytlavě nakopávací Trigger a temně downtempovou vsuvku Little goblin. Někteří fanoušci jsou nadšeni, skalní ale prskají že zvuk Prodigy, až na minimalistickou věc Little goblin, se vůbec nezměnil.

Zhruba po půl roce vystupování se poprvé v živém provedení představuje Baby´s got a temper (text původně napsal Keith Flint pro svou vlastní kapelu). První verze má značně odlišný zvuk než verze singlová. Je velmi pomalá a temná. Ovšem po odehrání songu na pár koncertech Liam usoudil že nemá patřičnou šťávu a tak jí zremixoval do nynější podoby. Některé části byly úplně vypuštěny, přibyla kytara, zrychlilo se tempo na úkor čehož song ztratil svou původní atmosféru. V červenci 2002 pak Baby´s Got a temper vychází nejprve jako white label na 12´´ vinylu pouze instrumentálně, později na CD ještě v original mixu s vokály a v Dub mixu (doteď nechápu proč byl remix tak nazván). Vychází také na DVD kde naleznete ještě klip a 2 minutovou footage z jeho natáčení. Klip samotný se celkem povedl. Byl natáčen nedaleko Prahy v prostorách Poldi Kladno společností TRAKTOR, která už má na kontě klipy například pro projekt Basement Jaxx, nebo Fatboye slima. Kdo se u něj alespoň na chvíli nezasměje tak .. tak .. no zas tak vtipné to není. Dej byl natočen podle Liamova snu o živém vystoupení před audiencí krav a hned v úvodu uvidíte starou dobrou Škodu 120.

Méně zábavné to ovšem bude po té hudební stránce. Média singl odsoudila a dokonce byl po uvedení zakázán, kvůli textu o rohypnolu. Prodigy jsou navíc kritizováni za snahu o co největší prodej singlu rádoby drsným textem o drogách. Problém je v tom že prodigy prostě jsou smažky . Když o tom pak Keith Flint napíše text média to berou jako pózu. Spíš než na pózu to vypadá na to, že Keith Flint asi o ničem jiném než o drogách nebo žhářích text napsat neumí. Na CD nalezneme 3 verze tracku, (v USA pak singl obsahuje ještě accapela verzi - pouze vokály). První verze s vokály Keitha Flinta zní dost nudně a zvuk je posazen tak o 5 let zpátky do doby vydání Fat of the land. Keithův vokál se o poznání zlepšil a zní hodně agresivně, ale song jako takový spíš kazí. Instrumentální verze sice nezní špatně, ale od Prodigy se toho po pětileté pauze očekávalo trochu víc. Nejhorší a pro mě nepochopitelnou věcí je pak Dub mix, který spáchal sám Liam. Šest minut neskutečné nudy znějící stejně jako instrumentální verze bez pár samplů. Na CD tentokrát nenajdete žádný B-side track což byla asi nejzajímavější věc na singlech Prodigy.

Po tom co média singl zavrhla Liam prohlásil že ho vůbec nechtěl vydat, že to udělal z vůle jejich nahrávací společnosti a že se vůbec neobjeví na nové desce, která má vyjít v březnu 2003. Takže místo toho aby nás Liam nakrmil dobrou muzikou krmí nás svými řečičkami. Ale Liam už v minulosti dokázal mnohokrát překvapit právě po masové kritice médií, takže teď nejspíš sedí doma ve svém studiu, kouše si nehty a vymýšlí co bude dál. Koncem roku by měl vyjít další singl - snad kompletně zremixovaná verze tracku Nuclear do elektronické podoby. Tak doufejme že místo řečí se konečně dočkáme i dobré muziky.

Vysvětlivky :
feťák - člověk užívající drogy
**** - kozy