19.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (142)
2008
15745x
01.12.2009

Zack a Miri točí porno – Zack and Miri Make a Porno

Kevin Smith netočí filmy, které by oslovily každého, má svůj, pro běžného diváka, ne vždy úplně snesitelný styl, ale jeho projekty jsou obvykle (zaslouženě) považovány za skvosty. Zack a Miri točí porno je na tom trošku jinak, i přes citelný Smithův rukopis může bez problémů oslovit i příležitostného diváka, který není připravený na určitou dávku netradičnosti.

Jinak řečeno, film není tak praštěný, jako některé Smithovy jiné projekty, ale přesto jeho fanoušky nezklame. Stejně jako například s Tátou na plný úvazek, i tentokráte se režisér vydává do vod romantických komedií. A opět se nevyhýbá sentimentalitě a citelné dávce klišé. Vše je, ale zpestřeno notnou dávkou sympaticky drsného humoru a přítomností množství bizardních (v dobrém slova smyslu) vedlejších postav.

Námět je docela netradiční, ale příběh jako takový je lehce odhadnutelný (respektive není problém domyslet si, kterým směrem se vydá). Zack (Seth Rogen) a Miri (Elizabeth Banks) jsou přátelé od školy, spolubydlící a většinu času tráví spolu. Berou se spíše jako bratr a sestra, proto by je nikdy nenapadlo, překročit hranici kamarádství. Jenže budou muset, jejich finanční situace (zčásti také proto, že nakupují přes internet nepotřebné erotické pomůcky) není růžová.

A když jim odpojí elektřinu, vodu a topení, rozhodnou se, že je potřeba razantního kroku. A Zacka nenapadne nic lepšího, než natočit porno. Není to úplně nejběžnější „brigáda“, ale zoufalá situace si žádá zoufalé činy. Miri sice chvíli trvá, než souhlasí, ale nakonec se nechá překecat. Horší část je za nimi, teď už jim zbývá sehnat jen peníze, štáb, herce, prostory a napsat scénář…

Už jen z názvu filmu vám musí dojít, že tady se nehraje na romantické hopsání na louce a chytání motýlů, muckání se, pomrkávání na sebe a projížďky na koni po pláži při západu slunce. Smithovo pojetí romantiky je o něco syrovější. Snaží se (a úspěšně) probouzet u diváka emoce v netradičním prostředí amatérského porno filmu (a jak nás naučila Láska nebeská, i v erotické branži se může zrodit láska jako hrom).

Shrnuto, funguje se zde na principu – porno scény ostatních účastníku natáčení vs city nabité milování Zacka a Miri. Zatímco ti první to berou jako práci a docela i zábavu, tihle dva zjistí, že jejich první sexuální kontakt v nich probudil trošku víc, než čekali.

A tento kontrast funguje. Některé momenty jsou sice sentimentální až hanba, ale můžeme to Smithovi odpustit ze dvou důvodů – opravdu fungují a hrají divákovi na citlivou notu a romantiku příběh vyvažuje množstvím skvělého humoru.

Zásluhu na tom nemají jen ňoumovitý Zack a Miri, která je k sežrání, ale několik vedlejších charakterů jako je Lester (Jason Mewes), který je schopen rychlé erekce, striptérka Stacy (Katie Morgan), která to má ráda „ze zadu“, černošský producent Delaney (Craig Robinson), který by chtěl zadarmo vidět ženská ňadra, Bublina (Traci Lords), která zvládá udělat bublinu jiným tělesným otvorem, než jsou ústa, Barry (Rick Mabe), který je všechno, jen ne dominantní či kameraman Deacon (Jeff Anderson), který to během jedné scény pěkně schytá… Zdejší humor není vůbec útlocitný, takže uvidíte útok varlat, trošku „záchodových“ gagů, vulgárních výrazů a poznámek, prostě to, co byste od filmu se slovem „porno“ měli čekat. Ale není to nic, co by překročila hranici snesitelnosti a v drtivé většině jde o trefu do černého.

Paradoxní je, že i přes svou neuhlazenost přináší film více fungující romantiky, než většina romantických komedií, které za poslední dobu vyšly. I přes svou napěchovanost emocemi, vám ani nepřijde, že se někdo snaží vám vytlačit slzu a osobně jsem sem se přistihl u toho, jak se u jednoho momentu, kdy si vážně promlouvají hlavní hrdinové, usmívám a přeji jim, aby jim to vyšlo. A to jsem starý skeptik.

Zack a Miri točí porno funguje jak na rovině humoru, tak na rovině romanticky a to se musí ocenit, protože tím se jen tak nějaký film pochlubit nemůže. Ale občas se to povede a i přesto, že někdo může namítnout, že v určitých scénách je titul sladký až moc, Kevin Smith se s tím umí vypořádat pořádnou dávkou gagů a praštěných dialogů.

Zack a Miri točí porno není film pro každého, ale pravděpodobně je mainstreamovější, než většina jeho předchozích projektů. Jediný, kdo se u něj dobře nepobaví, budou asi jen puritáni, kteří nepřenesou přes srdce nějakou tu nahotu, ale jinak si myslím, že titul zasáhne všechny ty, které má, přesně tam, kde má…

Režie: Kevin Smith
Hrají: Seth Rogen, Elizabeth Banks, Craig Robinson, Jason Mewes, Traci Lords, Jeff Anderson, Katie Morgan, Ricky Mabe, Justin Long, Brandon Routh

guest dewd10/10