music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (71)
2007
Hodnocení čtenáři[4]:
22855x
29.02.2008

Zabij nebo budeš zabit - The Condemned

Nenechte se vystrašit názvem, který je zbytečně dlouhý a současně v podstatě popisuje vše, co vás ve filmu čeká. Zabij nebo bude zabit je akční film, který má prostou zápletku, na kterou je nalepeno několik akčních scén. To ale neznamená, že by to bylo špatně. Někdy není nad to užít si akční nářez, který si nehraje na nic více než je.

V takovém případě je ale nutné, aby akční scény stály za to. Naneštěstí Zabij nebo budeš zabit v tomto ohledu trošku pokulhává. Ale popořadě. Hlavní námět je na jedné straně jednoduchý jako rána pěstí, ale na té druhé potencionálně slibný – skupina deseti vězňů odsouzených na smrt je vysazena na ostrově, který je pod dohledem kamer, aby se (nedobrovolně) zúčastnili natáčení reality show ve které poslední přeživší získá svobodu. Každý z „hráčů“ má na noze výbušný náramek, který exploduje po uplynutí třiceti hodin, popřípadě pokud je vytažena pojistka a nebo, jestliže se jeho nositel snaží o násilné sejmutí.

Pokud pozapomeneme na to, že by (snad) nebylo možné nějakou podobnou šílenost uspořádat a také to, že něco podobného nabídl už asijský Battle Royale, zní to docela dobře. Deset zabijáků, kteří se snaží zlikvidovat jeden druhého, to by mohla být hodně dobrá krystalicky čistá akce. Ale není.

A přitom z počátku filmu to vypadá, že se dočkáme pořádného nářezu. V prvních minutách se seznámíme s některými charaktery obvykle v tom stylu, že dají pořádnou nakládačku několika bezejmenným postavám, a že je vůbec nešetří. Poté už následuje přesun na ostrov, kde jsou účastníci reality show docela nešetrně vysazeni (jeden opravdu velmi nešetrně).

Hra začíná, sedm svalovců a dvě velmi slušně vyvinuté ženy (počítáte dobře, dohromady je jich devět, jak bylo řečeno výše, jedné z postav se stane nepěkná nehoda) se rozprchnou po ostrově a vy už začínáte netrpělivě čekat, až se do sebe pustí. Zatímco pánové se spoléhají především na své bicepsy velikosti basketbalových míčů (připravte se opravdu hodně velké vazouny), tak například jedna z dam později využívá spíše ženských zbraní jako je svádění.

Obsazení je opravu dobré, tedy ne, že bychom se tu dočkali nějakých dramatických etud, ale většina z postav je ztvárněna tak, abyste si je zapamatovali a vytvořili si k nim určitý vztah. Navíc si myslím, že většina z herců by s klidem dokázala předvést mnohem více (co se týče bitek) než to, co jim bylo dovoleno ukázat v Zabij nebo budeš zabit. Hlavním kladným hrdinou je tu Conrad (hraje ho gigantický Wrestler Steve Austin) a jeho protihráčem je McStarley (Vinnie Jones), kromě nich uvidíte například Nathana Jonese (objevil se v Tróji) nebo sympaťáka Manu Bennetta (pamatujete si ho možná z Mariňáka).

Většina ze zmíněných se umí ohánět, ale tentokráte to moc nepřevedou. Navíc si k tomu připočtěte zmatený střih a uvědomíte si, že to, na co se nejvíce těšíte si skoro nevychutnáte. Člověka až bolí u srdce, když si představí, co pánové umí a co je jim dovoleno ukázat. Kdyby byl najatý lepší choreograf bojových scén, pak by si tento film musel zamilovat každý, kdo fandí akci, ale nestalo se a střety mezi zabijáky jsou nezáživné, maximálně průměrné, chybí jim jiskra a originálnější nápad.

Určitou útěchou (byť malou) je to, že Steve Austin je charismatický a Vinnie Jones jako záporák opravdu vyvolá po pár minutých antipatie diváka. Ale bitky těchto dvou pánů působí docela legračně. Ne, že by byl Jones nějaké vyhublé párátko, ale Austin má oproti němu pár desítek kilogramů svaloviny navíc, takže jen stěží uvěříte tomu, že ve rvačce muž proti muži by byli rovnocennými soupeři.

Musím ale říct, že občas se filmu daří navodit opravdu mrazivou atmosféru, například některá úmrtí působí dost tvrdě a nedívá se na ně dobře. Nejde ani tak o to, že by se kamera vyžívala v krvavých detailech, to ani ne, ale spíše nechá na divákově představivosti, co se zrovna děje. A to co se děje obvykle není zrovna jemné a milé. Hlavně postava ztvárněná Vinnie Jonesem zachází se svými soupeři opravdu drsně a někdy jí za její činy skoro nenávidíte.

Ještě si ale do filmu musím trošku rýpnout. Až zbytečně moc se snaží moralizovat a hrát na city diváka, což je u tohoto typu podívané spíše ku škodě věci. Ovšem skutečně největším problém zůstává zmatený střih u akčních momentů a to, že jsou prostě a jedině průměrné. A to hodně zamrzí, když se ve filmu objevují takoví borci, co se týče bojových umění.

Režie: Scott Wiper
Hrají: Steve Austin, Vinnie Jones, Tory Mussett, Madeleina West, Rick Hoffman, Manu Bennett, Christopher Baker, Luke Pegler, Nathan Jones, Emelia Burns

guest f10/10