music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (164)
2002
Hodnocení čtenáři[9]:
22180x
30.07.2003

xXx

Ti Američané nás mají za absolutně neschopné debily, musí vás notně napadnout po shlédnutí filmu xXx, který se z velké části odehrává v Praze. Myslím tím v opravdové Praze, naše hlavní město zde nepředstavuje nějakou pochybnou východoevropskou metropoli, ale opravdu hlavní město České republiky. Tedy přesněji řečeno Prahu, viděnou očima tvůrců, kteří by si podle mého názoru měli zajít k očnímu, protože trpí zeleným, šedým a kdoví ještě jakým zákalem. Prohánějí se tu ruské gangy, čeští policajti jsou popletové, zkrátka to tu vypadá jako někde v rozvojové zemi třetího, čtvrtého či pátého světa. Úcta nikde, při tom v době, kdy byla Praha postavena, se v Americe ještě proháněli indiáni a nikdo nevěděl, že nějaký světadíl na západ od Evropy vůbec existuje. Nejsem si jist, zda je to pro českého diváka plus či mínus, že se film odehrává u nás, spíš bych se však přikláněl k té druhé variantě, protože tento pohled na matičku vlast vám zážitek z filmu pěkně znechutí.

Režisér Rob Cohen (Rychle a zběsile) se rozhodl, že na svět přivede dalšího supertajného agenta a rozmnoží tak řady Jamesů Bondů, Ethanů Huntů, majorů Hradců a kdoví koho ještě. Tím špiónem je Xander Cage (Vin Diesel), který si říká xXx. Nepracuje pro nějakého pornomagnáta, jak by vás z názvu mohlo hned napadnout, ale pro NSA, což není úřad pro výzkum vesmíru (to je NASA), ale americká špionážní služba.

Xander Cage byl původně jen šílenec do extrémních sportů, tedy aktivit, které vás zabijí rychleji než rakovina. Všechny své kaskadérské kousky jeho přátelé natáčeli a pak dávali na internet. Jednoho dne to však Xander se svým výstupem poněkud přehnal a od vězení ho zachránil agent Augustus Gibbons (Samuel L. Jackson), jenž mu nabídl práci v NSA. Xanderovi se moc nechtělo ani do vězení, ani sloužit vlasti („Ono to není to samé?“ Napadlo ho asi v první chvíli.), nakonec však prošel zkouškou a byl odeslán na svou první misi do srdce Evropy, do nádherné, avšak filmaři zdeformované, Prahy.

Děj se pak odvíjí od už snad milionkrát omletého scénáře. Padouch chce zničit svět (nejdřív Prahu!), hodný agent ze západu mu nakope prdel a v poslední vteřině zneškodní pod Karlovým mostem bombu na ponorce (Migy 21, vyslané generálem Markem Vašutem, jsou odvolány), aby se mohl jít pomilovat s krásnou agentkou z vodkou prosáklého východu. Příběh je nejslabším článkem celého filmu. Je to hrozná slátanina, vypadá to, že všechno snad vymýšleli rovnou na place. Dialogy pouze spojují velké množství extrémních akčních scén, které jsou hodně nadsazené, něco ve stylu bondovek, které však tento film předčí (ve všem!). Občas scény nepůsobí vtipně, ale spíš trapně, což bychom ve filmu, který se ze všeho nejvíc snaží být „cool“, vidět neměli.

Jediným opravdu „cool“ prvkem filmu je samotná postava hlavního hrdiny, která se povedla dokonale a Vinu Dieselovi perfektně padne. Ono by to konec konců bylo pěkně špatné, kdyby mu nesedla, když mu byla napsána na tělo. Je to moderní hrdina, rebel, který ze všeho nejvíc miluje svobodu a nebezpečí. Nenosí žádný perfektně střižený oblek od Versaceho jako James Bond, ale pohodové oblečení, jež asi nebude od Vietnamců. Akorát ten kožich si podle mého mínění mohl odpustit, ale já nejsem žádný módní expert, já mám vkus podobný jako Big Lebowski (ty průhledné plážové pantofle za dvacku ovšem nosím jen při slavnostních příležitostech). Jak už to u hlavních hrdinů bývá, chrlí jednu vtipnou hlášku za druhou („Nechovej se jako blbej pražskej polda a radši si zahraj playstationa!“). V tomhle se Jamesi Bondovi vyrovná, ale když to shrnu, tak je Xander Cage sice modernější, ale nula nula sedmička celkově s přehledem vede.

Rob Cohen není špatný režisér a akční scény se mu celkem povedly, jejich natáčení ostatně nebylo nic jednoduchého, každý ze štábu se musel pěkně nadřít. K vidění je seskok padákem se snowboardem, na který navazuje zběsilá honička po zasněžených svazích hor, které jsou jen tak mimochodem hned za Prahou, jízda na jídelním tácu po zábradlí pražských schodů, dech beroucí kousky na motorce a další pěkné akce. V tomhle ohledu divák-vyznavač extrémních sportů zklamán nebude.

Praha účinkovala v amerických filmech již několikrát, ale myslím, že nikdy nebyla tak zohavena jako v tomto filmu. Mision:Imposible z ní udělala metropoli rovnou Paříži a ani v Bladeovi 2 nebyla vylíčena nijak špatně, jen Rob Cohen popustil uzdu své fantazie a hezky to tu předělal. Zajímalo by mě, jak by asi reagovaly kritici v USA, kdyby nějaký český režisér představoval New York jako nějakou zaostalou vesnici, kde jsou všichni přitroublí.

Film xXx 2 se po úspěchu jedničky, která katapultovala Vina Diesela do kategorie dvaceti milionových herců (nebo respektive on si ty prachy vyhádal), připravuje a já jen doufám ve dvě věci: za prvé, že bude mít aspoň nějaký scénář a za druhé, že se nebude odehrávat v Praze. Pokud se vám líbí všechny ty bláznivé kousky na skateboardech, padácích, motorkách a podobných hračičkách, tenhle film je pro vás jako dělaný. Příznivci akčního žánru si také přijdou na své, ale není to nic světoborného, spíš takový lehčí podprůměr.

Režie: Rob Cohen
Hrají: Vin Diesel, Asia Argento, Samuel L. Jackson, Marton Csokas, Michael Roof, Petr Jákl, Tom Everett, Danny Trejo, Marek Vašut

Bara17 xxx