19.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (121)
2005
15685x
21.01.2006

Upíři: Návrat - Vampires: The Turning

Jednou se to musí stát každému, kdo navštěvuje videopůjčovny. Všechny hity už jste viděli, nové zatím nepřišly, tak co teď? Začnete si prohlížet obaly a hledat ten, který vás zaujme. V podstatě ani nemusíte vědět, kdo to natočil, kdo tam hraje nebo co je to za žánr, stačí jen, aby byl na přebalu zajímavý obrázek. Sice vás může vyděsit, že v názvu filmu by se mohla objevit číslovka 2 nebo vyšší a vy jste žádný z předchozích dílů neviděli, ale trošku nelogicky se uklidníte tím, že pokud by to stálo za to, půjčíte si později minulé filmy. I když silně pochybujete, že ve zdraví přežijete ten, který si nesete k pultu.

Když jsem bral do rukou Upíři: Návrat, přemýšlel jsem, jestli půjde o pokračování Upírů od Johna Carpentera. Přece jen, skoro v každém třetím filmu už se vampýři prohánějí a sají o sto šest. Jsou teď v kurzu, tak je docela problém se v situaci kolem nich zorientovat. Nakonec se mi podařilo zjistit, že jde skutečně o poslední díl trilogie, kterou odstartoval Carpenter ne zrovna revolučním, ale přesto slušným filmem Upíři. Pokračování neslo název Upíři 2: Nemrtví. Režii si vzal na starost Tommy Lee Wallace a hlavní hvězdou se místo Jamese Wooda stal Jon Bon Jovi. Ani to ale nedokázalo zvrátit nepříjemný osud zastrčení Upírů 2 do těch nejzaprášenějších polic ve videopůjčovnách. Upíři: Návrat se také nedostali do regálů s nápisem „Kinohity“ (možná to bude tím, že v kině ani neběželi:)), ale ve srovnání s ostatními tituly určenými přímo pro video patří k tomu lepšímu.

Hodně omezený rozpočet samozřejmě neumožnil přizvat si k natáčení někoho známějšího, ale pár povědomých obličejů uvidíte. Ať už je to Meredith Monroe (Dawsonův svět) nebo Roger Yuan (Tenkrát na východě). Známý by vám mohl být i Patrick Bauchau (Cela). Nejde o žádné hvězdy první velikosti, ale určité renomé mají. Hlavní role ale připadly dvěma téměř neznámým lidem, a to Stephanie Chao a Colinu Egglesfieldovi. Oba už se v televizi nebo v kině mihli, ale zatím na svou velkou příležitost čekali. Upíři: Návrat jí sice nebudou, ale také nepůjde o zápisek v jejich filmografii, který budou před režiséry zakrývat rukou. Upíři: Návrat jsou sice „béčko“, ale slušně koukatelné „béčko“.

Dokonce ani příběh není tak hrozný, jak by se dalo u třetího dílu nepříliš úspěšné série čekat. Návaznost na předchozí filmy je minimální, ale ono je to vcelku jedno. Hlavní hrdina Connor (Colin Egglesfield) se se svou přítelkyní Amandou (Meredith Monroe) vydává na dovolenou do Thajska. Jenže po menší hádce dívka uteče a je napadena upírem Niranem (Dom Hetrakul) a odvezena. Connor se s jedním z jeho přisluhovačů střetne, ale i přes znalosti muay-thai má na mále. Zachrání ho Kiko (Roger Yuan). A od této chvíle se Connor stále hlouběji propadá do konfliktu mezi dvěma frakcemi upírů, jedné vedené krásnou Sang (Stephanie Chao) a druhou v područí Nirana. Hladinu ještě zčeří lovci vampýrů v čele s Rainesem (Patrick Bauchau).

Za vším stojí starověká legenda a samozřejmě láska. Stejně tak jako nyní. Connor udělá cokoliv, aby zachránil svou milovanou. Opravdu cokoliv. Uvidíte sami.

Colin Egglesfield byla dobrá volba. Sice pochybuji, že bude aspirovat na Oskara, ale není tak dřevěný a strnulý jako většina mladých hvězdiček podobných filmů. Navíc, kromě charismatu mu akční scény jdou jedna radost. Právě souboje jsou důvodem, proč nelitovat výpůjčného. Jsou svižné a choreograficky na úrovni. Dokonce ani závěsných lan není používáno tak často, jak bych čekal (i když, pokud by se vynechala úplně, také by to nevadilo). Střety, ve kterých se zrovna upíři nevznášejí pět metrů ve vzduchu, jsou sympaticky reálné a evokují zápasy v thajském boxu s přídavkem trošky bojové akrobacie. Colin Egglesfield zvládá akční scény dobře a kope jedna radost. Proto je závěrečná bitka upírů s upíry i s jejich lovci překvapivě sterilní. Oproti tomu, co nám bylo nabídnuto v předchozích minutách jde o docela slabý odvar.

Jestliže bych měl k něčemu skutečně velké výhrady, pak je to k situacím, kdy se režisér snaží navodit mrazivou atmosféru. Upřímně, několik minut bezcílného bloudění v potemnělých chodbách nefunguje tak, jak by mělo, a pokud by tentokrát zapracoval střihač, nikdo by asi nebyl proti. Speciálních efektů je jen minimální množství a vypadají, jak to říct, levně. Některé nejsou tak špatné, ale většina spíše ano.

I tak jsem ale příjemně překvapený. Jako akční odpočinková podívaná s nádechem mystiky funguje film slušně a sympatické obsazení celkový dojem, ještě zlepšuje.

Režie: Marty Weiss
Hrají: Colin Egglesfield, Stephanie Chao, Patrick Bauchau, Naphand Boonyai, Dom Hetrakul, Meredith Monroe, Roger Yuan