25.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (172)
1984
22302x
10.06.2004

Tenkrát v Americe - Once Upon a Time in America

Legendární režisér Sergio Leone (Tenkrát na západě) vytvořil pět let před svou smrtí mistrovské mafiánské dílo, které patří společně s Kmotrem, Neúplatnými a filmy Martina Scorseseho k nedostižným pilířům žánru. Nádherné prérie divokého západu vyměnil za špínu New Yorkských ulic, ušlechtilé pistolníky nahradil gangstery, kteří neváhají zákeřně vraždit zezadu, ale to podstatné zachoval, totiž čistou režii, jež nás provádí dramatickým příběhem, který je rafinovaně vyprávěn prokládáním tří časových linií od začátku 20. století až do konce šedesátých let. Hlavní role byla svěřena Robertu de Nirovi a o hudbu se postaral Leoneho dlouholetý spolupracovník Ennio Moricone.

I když se jedná o příběh plný násilí, sexu a všelijakých podrazů, hlavním motivem je přátelství, které poutá dlouholeté kamarády Davida ‘Noodlese’ Aaronsona (Robert de Niro) a Maxe Bercovizce (James Woods). Tento v podstatě životopisný snímek líčí osudy těchto hlavních hrdinů, kteří se již jako mladiství pustili na nebezpečnou dráhu zločinu a propracovávali se dál do vyšších zločineckých vrstev. Budování gangsterské kariéry dal režisér dostatek prostoru, takže před očima vidíme, jak se vytvářeli složité charaktery všech hrdinů. V dospělosti, když si už vydobyli lepší postavení v mafiánské hierarchii, se živili pašováním alkoholu, protože v té době byla v USA zavedena prohibice. Nedělali ovšem pouze to, sem tam i vydírali a vraždili. Zkrátka poctivé zločinecké řemeslo.

Sergio Leone nám vždy odhalí kus příběhu z dospělosti Noodlese, který nám sám o sobě nedává smysl, ale vzápětí se přesouváme do mládí, které skládačku doplní a ukáže něco dalšího pro nás neznámého, co se osvětlí v okamžiku, kdy se děj ocitne v šedesátých letech, kdy se de Nirova postava na sklonku života vrací do New Yorku. Toto geniální pojetí se ovšem střetlo s nevolí producentů, kteří prohlásili, že film je nesrozumitelný, což se v Hollywoodu stává docela často a je to hlavní důvod, proč režiséři jako např. Steven Spielberg zakládají vlastní filmové společnosti, aby jim nikdo nemohl prznit jejich výtvory. Sergio Leone bohužel vlastní společnost neměl, a tak chtě nechtě muselo jít jeho nádherné dílo pod nůžky násilnických producentů, kteří původní verzi zkrátili o necelých sto minut. Ano, čtete dobře, téměř polovina filmu, který má 239 minut šla pryč. Producenti, jež chtěli filmu pomoci, mu jako obvykle uškodili, což mělo za následek, že odezva v Americe nebyla nijak kladná. Naštěstí v Evropě šla verze původní, která je v současné době u nás k dispozici na DVD a nedávno ji vysílal televize Prima. Sestříhaná verze u nás vyšla na videokazetách.

Pravdou je, že délka kolem čtyř hodin není pro film únosná, což bylo také jedním z důvodů, proč studio usilovalo o zkrácení, avšak vhodnější řešení by bylo rozdělit film na dvě části, než zasahovat do perfektně propracovaného děje. Režie Sergia Leoneho je totiž tak čistá, že z celé délky filmu není nic nadbytečného, vše má své místo, každý detail dokresluje postavy a doplňuje skládačku příběhu, takže když něco odstraníte, trpí tím celý film. Ve zkrácené verzi navíc není tolik hrubého násilí a sexu jako ve verzi původní, což je také na škodu, neboť režisér film pojal velmi realisticky, není to žádné Tenkrát na západě, tohle je posun jinam a všechny ty drsné scény vytvářejí dokonalou atmosféru, která se vám zadírá do mozku.

Robert de Niro, který snad nechyběl v žádném mafiánském filmu, předvádí opět excelentní výkon. Kdyby ho už nechtěli obsazovat do filmů, klidně může dělat gangsterského bosse. Jeho postava není žádný svatoušek, stejně jako většina charakterů v tomto filmu, je to dítě ulice, které kašle na zákony. Na rozdíl od Maxe nemá velké ambice a netouží po světě velkého zločinu, nechce mít stále větší a větší moc, což vede k rozporu mezi těmito dvěma přáteli. Max prahne po moci, po vlivu, chtěl by se pouštět stále do větších a větších akcí, ale Noodles nechce a bez něj zase nechce Max. To přátelství Maxe svazuje a on si to uvědomuje. Postava Maxe je složitá, psychopatická a nebylo lehké ji zahrát, ale James Woods ji vystihl skvěle. Ostatní herci jsou rovněž přesvědčivý.

Tenkrát v Americe je stejně výborná lahůdka jako Tenkrát na západě, oba tyto filmy mají zcela odlišnou příchuť, ale oba jsou opravdovým filmovým požitkem. I přes svou délku děj ubíhá svižně vpřed, takže vám ty čtyři hodiny uběhnou rychle a ani vám nepřijde, že sedíte před televizí tak dlouho. Režie má dokonalou formu, příběh je plný nečekaných zvratů i hlubokých myšlenek, herecké výkony jsou skvělé, kamera stejně tak a hudba nádherně dokresluje atmosféru.Tento film je jedním z nejvýznamnějších děl Sergia Leoneho a žánru vůbec, a proto by ho měl každý správný filmový fanda vidět, jen dejte pozor, která verze se vám dostane do ruky.

Scénář: Leonardo Benvenuti, Sergio Leone

Režie: Sergio Leone
Hrají: Robert de Niro, James Woods, Elizabeth McGovern, Treat Williams, Tuesday Weld, Joe Pesci, Danny Aiello