25.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (163)
Hodnocení čtenáři[10]:
13344x
02.07.2005

Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů (Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith)

Revoluce v Matrixu skončily, vrátil se i král, a tak jediný filmový titul ke kterému se upínaly mé naděje ve výjimečný zážitek byl závěrečný (respektive třetí) díl Hvězdných válek. Je to tu. Recenzi píši několik desítek minut po zhlédnutí titulu. Jsem ještě plný zážitků. Na jedné straně jsem rád, že mě George Lucas nezklamal a přinesl něco, co ve vás nechá hluboký kladný dojem, současně jsem ale také trošku rozmrzelý, protože to byl pravděpodobně definitivně poslední díl nejvýjimečnější sci-fi ságy.

Jsem jeden z těch, kterým se první dva díly líbily a i přes určité výhrady je považuje za důstojné nástupce (nebo předchůdce, díky za závorky, vysvětlovat jak to vlastně s šesti epizodami je někdy docela fuška) původní trilogie. Jistě, mám k nim poznámky, ale že bych z nich byl zklamaný, to určitě ne. Svým stylem možná tak úplně neodpovídaly tomu, co se poprvé objevilo v kinech před mnoha lety, ale určitou dávku kouzla Epizody IV – VI si zachovaly. Navíc, až zhlédnete třetí díl, tak zjistíte to, že Lucas si to pořádně promyslel a nakonec téměř vše pěkně navazuje a ukazují se důležité souvislosti. Například to, že Skrytá hrozba byla často nasáklá dětinskou roztomilostí, Válka klonů zase romantikou, to vše (alespoň si to myslím) mělo jeden důležitý účel – kontrastovat s temnotou a bezútěšností příběhu Pomsty Sithů. Právě tak vynikne zrod Dartha Vadera. Jeho krutost, přestože zplozená z dobrého úmyslu (záchrana jeho milované), se tak stává mnohem výraznější.

Hlavní dějová linie je zasazena do doby přibližně třetího roku Klonových válek. Nejvyšší kancléř Palpatin (Ian McDiarmid) je unesen vůdci separatistů hrabětem Dooku (Christopher Lee) a generálem Grievousem (mluví Matthew Wood). Záchranou misi podniká Obi-Wan Kenobi (Ewan McGregor) a Anakin Skywalker (Hayden Christensen). Zajatý politik je držen na jedné z bojových lodí, kteří se účastní válečné vřavy na Coruscantem. Bitva, která jen mírně naznačí, jak velkolepé zakončení vás čeká.

Onen zmíněný střet je největší akční scénou z celého filmu, ale to naznamená, že to, co je pro vás připravená dál bude méně efektivní. Půjde sice o komornější příběhy, ale budou mnohem osobnější a určitě vás zasáhnou. Scénář nešetří jak emocionálně vypjatými scénami (které ovšem fungují skvěle a například během útoku klonů na rytíře řádu Jedi vás určitě zamrazí), tak množstvím vedlejších postav. Ty se často na plátně jen mihnou, ale i to stačí k tomu, aby jste získali pocit, že vše, co sledujete je součástí něčeho velkého, co ovlivní osudy miliard bytostí. Pokud se obáváte i návratu Jar Jar Binkse (Ahmed Best), tak se sice objeví, ale jen na pár vteřin. Co mě příliš nepotěšilo je to, že jednotlivým rytířům Jedi se také příliš místa nedostalo (předpokládám, že díky „přijatelné“ stopáži skončilo mnoho zajímavých scén pod rukama střihače). To ale neplatí pro všechny. Kromě zmíněné dvojice mistr – žák, sehrají důležitou roli Mace Windu (Samuel L. Jackson) a Yoda (Frank Oz). Padmé (Natalie Portman) také nemá mnoho místa (přesto, že její představitelka nepostrádá klasickou dávku roztomilosti). Jistě postřehnete i senátora jménem Bail Organa (Jimmy Smiths), který má slušný vliv na dění. Charakterů jsou desítky a desítky (a je škoda, že některým nebylo poskytnuto alespoň pár minut navíc, jen tak pro zajímavost, královnu Naboo si zahrála Keisha Castle-Hughes, který byla nominována na Oscara za Pána velryb), ale nejdůležitější se stává trojice Obi-Wan, Anakin a Palpatin. První jmenovaný bojuje s tím, aby jeho vzpurný student nepropadl svodům temné strany Síly, ale ten je pronásledován strachem ze ztráty své milované, a to nechce za žádnou cenu dovolit. Dokonce je ochoten přidat se k Palpatinovi/Darth Sidiousovi. Ten ho téměř s otcovskou péči utěšuje, ale současně v něm také probouzí nepřátelství vůči jeho sestrám a bratrům z řádu. Darth Sidious je vynikající záporný charakter. Za jeho zdánlivě přívětivým úsměvem se očividně skrývá neutuchající zloba, ale také dokáže mluvit natolik přesvědčivě, že neuvěřit jeho bludům je pro Anakina více než obtížné.

cerna helma

cerna helma

Vizuální efekty sice hrají druhé „housle“ (pořádně hlasité) a mají zde být především jakou kulisa pro příběh, ale i na nich hodně záleží. Pracovníci ILM se opět předvedli v tom nejlepším světle. Jen v několika málo případech trošku uklouzli (například pokud budete pozorně sledovat souboj Palpatina a Yody v senátu, uvidíte, že v některých momentech je až příliš zřetelné, že za lidského představitele Dartha Sidiouse několikrát „zaskočil“ počítačový dvojník), ale většinou vám vyrazí dech. Opět zalitujete, že střihač měl až moc práce a plno úžasných triků na nás čeká až na DVD. Souboje mezi ústředními charaktery jsou dlouhé a choreograficky dobře zvládnuté. Přesto, spíše než to jak vypadají, vás asi zaujme jejich konečné důsledky.

George Lucas se musel vypořádat s problémem, aby Pomsta Sithů navazovala nejen na dva předcházející díly, ale také připravila půdu pro původní trilogii. Ani tady nezklamal. Neustále se budou objevovat narážky, které nemůžete přehlédnout (mimochodem, moc se mi líbilo, když jsme vycházeli z kina a nějaký muž, kterému mohlo být něco kolem padesáti s očividným nadšeným v očích vyprávěl své ženě, že narozená holčička byla hrdá princezna Leia, bojovnice za svobodu ze starších filmů). Některé jsou spíše drobnějšího rázu (drdoly Padmé :), dalším už nechybí monumentálnost (kostra Hvězdy smrti). Je toho dost a dost (nesmím zapomenout na to, že kameo si střihne Chewbacca – Peter Mayhew). Lucas nechtěl zklamat fanoušky, takže například kostým Dartha Vadera má být přesnou replikou původního a temný lord ze Sithu dokonce promlouvá hlasem, ze kterého nás mrazilo už v klasické trilogii (James Earl Jones v anglickém jazyce, a pokud se nepletu tak i česky promlouvá Vader tak, jak ho známe).

Drobnou protiváhou všeprostupující temnoty se stává humor, který zajišťuje především R2D2 (Kenny Baker). Nejde o žádné šílenosti jaké předváděl Jar Jar Binks. Opravdu se zasmějete a na chvíli probudíte svou infantilitu.

Styděl bych se, kdybych se nezmínil o hudbě. John Williams si pohrává jak s tématy z Nové naděje, Impéria vrací úder a Návratu Jediho, tak i s novými. Všechny ale spojuje to, že jsou úchvatné. Obrovské orchestry a mystické chorály, komornější a umírněnější melodie. Všechny fungují tak jak mají a kde mají.

Nejsem vůbec na pochybách, že se najdou šťouralové (znáte snad nějaký film, do kterého by si někdo nerýpl?), kteří nebudou s titulem spokojení. To je ale naprosto normální. Většina z nás přichází do kina z určitou představou, a pokud to, co uvidí neodpovídá našim idejím, pak jsou tu dvě cesty. Ta první je ono nespokojené breptání (dobře, některé tituly si ho zaslouží, ale neplatí to vždy), a nebo si připustíme, že i když to možná není to, co jsme předpokládali, že uvidíme, je to vynikající. Já se v případě Star Wars: Epizody III – Pomsty Sithů rozhodl kráčet druhou cestou. Můj dojem rozhodně nezkazí několik málo nedostatků, které bychom mohli filmu vyčítat. Odcházel jsem z kina se zvláštním mrazením v zádech a pocitem, že jsem viděl něco, co se neobjevuje každý den. A to se mi v poslední době nestává. Proto mi nezbývá než poděkovat za skvělý zážitek. Sice jsem se tomuto klišé chtěl vyhnout, ale bez něj by to nebylo ono – tak tedy, musím přiznat, že v tomto filmu je Síla.

Režie: George Lucas
Hrají: Ewan McGregor, Natalie Portman, Hayden Christensen, Ian McDiarmid, Samuel L. Jackson, Jimmy Smith, Frank Oz, Anthony Daniels, Christopher Lee, Keisha Castle-Hughes, Silas Carson, Ahmed Best, Kenny Baker, Anthony Daniels, Joel Edgerton, Bonnie Piesse, Jett

Dvojta SWtip
guest skvělé
Larax aaa8/10