17.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (12)
2002
14514x
10.06.2002

Star wars: Epizoda 2 - Klony útočí

Od událostí epizody 1 uplynulo již deset let. Padmé Amidala (Natalie Portman) je nyní senátorka, která zastupuje Naboo v galaktickém senátu a z Anakina Skywalkera (Hayden Christensen) se stal horkokrevný nevyrovnaný teenager, jenž se pod vedením Obi-Wana Kenobiho učí umění rytířů řádu Jedi. Situace v Republice je napjatá, neboť separatisté, vedení temným Jediem hrabětem Dooku (Christopher Lee) se snaží odtrhnout. Amidala přilétá na Coruscant, aby se zúčastnila důležitého hlasování, ale je na ní spáchán atentát, který naštěstí na rozdíl od své dvojnice přežije, a tak jí rada rytířů Jedi v čele s Mistrem Yodou a Macem Windu (Samuel L. Jackson) přiřazuje ochranku v podobě… no, hádejte koho? Samozřejmě, Obi-Wana a jeho učně Anakina, který byl po celou dobu do Padmé zamilován až po jediské uši. Útoky na senátorku nepřestávají, a proto se Amidala za doprovodu Anakina, který začíná koketovat s temnou stranou síly, vydává do bezpečí na svou rodnou planetu Naboo, zatímco se Obi-Wan Kenobi pouští do pátrání po nájemném lovci lidí Jango Fettovi (Temuera Morrison) a dostává se na vodní planetu Kamino, kde zdejší obyvatelé pěstují pro Republiku armádu klonů…

Pokud se vám zdá děj filmu poněkud složitý, tak vězte, že na řadu přijde ještě mnoho zvratů a událostí, které budete chápat jen v kontextu s epizodami ostatními, z čehož vyplývá, že znalost ostatních dílů této beze sporu unikátní ságy je nutná. Ale kdo nezná Hvězdné války? Kromě důchodců a zatvrzelých odpůrců science- fiction viděl tento fenomén snad každý. Díky epizodě 2 začíná do sebe celá znovu oživená série pěkně zapadat a určité scény Skryté hrozby nyní dávají smysl.

Styl filmu se od epizody 1 výrazně změnil. George Lucas zrychlil tempo děje a servíruje nám mnohem temnější atmosféru (epizoda 3 má zajít v tomto směru ještě dál). Jar Jar Binks se objeví (možná i díky nevoli fanoušků) pouze na několik minut, které pro něj budou ovšem fatální, z „šaška“ se promění v tragickou postavu, jež de facto vloží do rukou kancléře Palpatina alias Darth Sidiouse neomezenou moc nad celou republikou. Komický element se vrací zpět do osvědčených kybernetických rukou R2-D2 a C3- PO. Jejich výstupy jsou určeny mladším divákům, ale nejsou naštěstí tak trapné jako scény Jar Jara Binkse v epizodě 1. Poprvé je ve Star wars k vidění milostný motiv, který se týká Amidaly a Anakina, jenž se o Padmé uchází i přes kodex rytíře Jedi, který lásku zakazuje. Všechny romantické scény silně připomínají telenovely a jsou vadou pro celý děj, který do sebe zapadá, ale ne moc hladce.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat bojovým sekvencím, kterých zde podstatně přibylo; epizoda 2 je pravděpodobně nejakčnější část celé ságy. V závěrečné bitvě můžeme sledovat monumentální střetnutí dvou obřích armád, na kterém se počítače mágů z ILM musely zcela jistě zavařit. Přijde také na světelné meče (podle mého názoru nejlepší osobní zbraně, které byly kdy vymyšleny), šermířské umění předvede hned několik desítek rytířů Jedi najednou. Nechybí ani Mace Windu, který dostal podstatně více prostoru a svým mečem s purpurovou čepelí (této barvy je jediný a Samuel L. Jackson je na to také pořádně pyšný, i když prý chtěl mít meč pruhovaný) rozčísne pěšinku nejednomu padouchovi. Největším bojovníkem je ovšem Mistr Yoda (tentokrát již celý vytvořený na počítači). Jeho souboj je ozdobou tohoto filmu a už jen kvůli němu stojí za to tenhle snímek zhlédnout. Kvůli jeho malému vzrůstu se ho již nikdo nikdy neodváží zesměšňovat.

Z herců je pravděpodobně nejpřesvědčivější Christopher Lee, který hraje záporáka opět na výbornou. Jeho hrabě Dooku je stejně temný jako Dracula. Christopher Lee vytváří poslední dobou i ve svém úctyhodném věku jednu veledůležitou postavu za druhou, vzpomeňte na Sarumana z Pána Prstenů a jistě mi dáte za pravdu. Posuzovat ostatní aktéry je obtížné, protože Lucas klade důraz na jiné složky filmu (možná i něco bude na jeho prohlášení, kde řekl, že herce nemá moc v lásce). Místy mi snímek připadal jako jedno veliké intro, které můžeme spatřit před počítačovou hrou. Efekty ve filmu nejsou opět nikterak převratné, ale jsou téměř ve všech záběrech. George Lucas celý film natočil na nově vyvinuté digitální kamery a tím nejenže posunul kinematografii zase o krůček dál, ale navíc také potvrdil svou pověst vizionáře.

Star wars: Epizoda 2- Klony útočí je film, který byste si rozhodně neměli nechat ujít pokud patříte k příznivcům žánru science- fiction nebo jste přímo fanouškem této série. V České republice se snímek promítá ve dvou verzích- s dabingem nebo v původním znění s titulky. Pro filmové fajnšmekry doporučuji samozřejmě verzi v angličtině, ďábelský hlas Christophera Lee stojí za to. Český dabing je proveden výborně, na své si zejména přišel guru českého dabingu Pavel Soukup, který propůjčil svůj hlas všem naklonovaným vojákům. Práce na epizodě 3 jsou již v plném proudu a nám nezbývá než čekat, jak započaté drama dopadne. Pochopitelně úplný konec je k vidění v epizodě 6, ale v celé sérii je ještě stále mnoho nezodpovězených otázek. Odpovědí se snad dočkáme za tři roky. Do té doby… ať vás provází síla.

Scénář: Jonathan Hales a George Lucas

Režie: George Lucas
Hrají: Ewan McGregor, Natalie Portman, Hayden Christensen, Christopher Lee, Samuel L. Jackson, Temuera Morrison, Ian McDiarmid, Mistr Yoda