music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (117)
2010
Hodnocení čtenáři[2]:
9932x
18.07.2010

Shrek: Zvonec a konec – Shrek Forever After

Považuji se za hodně tolerantního diváka a filmu odpustím spoustu věcí, ale i tak se pro mě třetí díl Shreka stal velkým zklamáním. Nezábavný, křečovitý, prostě nepovedený. A to po skvělém prvním a stále zábavném druhém dílu bylo hodně nemilé překvapení. Proto se mi na závěrečný díl Shrek: Zvonec a konec nechtělo vůbec do kina.

Ale nakonec jsem se donutil a vůbec nelituji. Animovaná série o nabručeném zlobrovi nabrala nový dech, a i když na kvality prvního dílu nestačí, tak s druhým se dá v klidu srovnávat a třetí mizí v zapomnění. Shreku, je ti odpouštěno, napravil sis reputaci.

Nebudu skrývat, že mi skok v kvalitě od předposledního filmu, skoro vyrazil dech. Shrek: Zvonec a konec je svěží, vtipný, nabídne pár slušných nápadů, prostě to, čím si Shrek získal množství fanoušků. Znovu jde o titul, který si díky jemnému a pochopitelnému humoru užijí děti, ale současně se od srdce zasmějí i dospělí, kteří budou odcházet z kina s příjemným pocitem a optimistickou náladou.

Je v podstatě pravidlem, že když tvůrci neví kudy kam, vrhnou se na cestování v čase nebo alternativní reality a ke stejnému kroku došlo i u Shreka. Zlobr (Mike Myers) už dávno není nevrlým tvorem z bažiny, který zařve, a lidé vřískající strachem mizí za obzorem. Je spíše pobavením pro turisty, manželem, který musí prošťuchovat kadibudku a vyměňovat plenky ukřičeným dětem. A to se mu samozřejmě nelíbí. Dokonce se pohádá i se svou milovanou Fionou (Cameron Diaz).

Ale narazí na proradného skřeta Rampelníka (Walt Dohrn), který mu nabídne, že mu poskytne jeden den, který si může užít jako pravý zlobr a za odměnu chce pouze 24 hodin ze Shrekova předchozího života. Naivní Shrek na dohodu přistoupí, ale netuší, že Rampelník toho využije, aby se stal vládcem království. Vezme si totiž den, kdy se Shrek narodil, takže Fiona ho vůbec nezná, stejně jako Oslík (Eddie Murphy) nebo obtloustlý Kocour v botách (Antonio Banderas).

A Shrek má pouze jeden den, aby vše nepravil, protože jinak zmizí navždy a to se mu vůbec nelíbí. Stačí k tomu jediná věc – polibek z pravé lásky, jenže jak ho získat, když Fiona vůbec neví, kdo Shrek je…

Zvonec a konec je servírován s příjemnou hravostí a lehkostí. Tvůrci přinášejí spoustu zajímavých vizuálních nápadů, opět nás bombardují chytlavými popovými hitovkami a díky tomu všemu má člověk při sledování fajnovou náladu. Více méně se scénář vyhýbá vysloveně srdcervoucím scénám, netlačí z diváka emoce a morální poselství není člověku bušeno do hlavy, je jen nenuceně naservírováno.

Hodně důležité je, že humor je opravdu humorný, funguje a má jiskru. Není nikterak složitý, ale to je samozřejmě podřízeno tomu, že Shrek je filmem pro celou rodinu, takže pro fórky, u kterých se člověk musí na deset minut zamyslet, aby mu došla pointa, tu není místo. A vtipných momentů je docela dost. Většina z nich není třeskutá, ale úsměv vyvolá. Stojí za to sledovat nejen hlavní postavy, ale i okolí, protože často se v něm objevují další postavičky nebo výjevy, které jsou také vcelku povedené a dotvářejí milou atmosféru. Netuším, jak u ostatních, ale v mém případě naprosto zmizela pachuť, která zbyla po trojce. Ano, jsem si jistý, že bude pár těch, kteří budou stále zatvrzelí a nepřiznají, že se Shrek: Zvonec a konec povedl, ale osobně si stojím za tím, že i přesto, že se příliš neexperimentuje a ničeho vysloveně originálního se nedočkáte, standardně kritický jedinec pravděpodobně odejde z kina s kladnými pocity.

Shrek se nevyhnul dnes už běžnému 3D, ale je využíváno docela slušně. Je tu pár scén, které na třetí prostor vysloveně sází, i když časem si, stejně jako u většiny filmů, prostě zvyknete, že některé předměty a osoby „vystupují“ z plátna. Pochválit musím akční scény, které jsou zpracovány velmi dobře a mají nepopiratelnou dynamiku.

Film se dostává do našich kin s dabingem, což jistě způsobilo slabší infarkt u lidí, kteří jsou ze zásady proti namlouvání titulů do českého jazyka, ale já si stojím za tím, že český dabing stále patří k těm nejlepším a Shrek: Zvonec a konec je toho důkazem. Ale těžko to vtloukat do hlavy těm, kteří se vezou na módní vlně buzerace dabingu :)). V českém znění uslyšíte Davida Novotného, Tomáše Juřičku, Kamilu Špráchalovou, Aleše Procházku a další.

Pokud jste poctivě četli, je vám jasné, že se mi uzavření série o Shrekovi moc líbilo. Bylo to přesně to, v co jsem doufal a představoval si. Hrdé, vtipné a povedené zakončení. Teď už nezbývá než se těšit na filmové dobrodružství Kocoura v botách, které se na nás také chystá.

Režie: Mike Mitchell
Hrají: Mike Myers, Eddie Murphy, Cameron Diaz, Antonio Banderas, Julie Andrews, John Cleese, Jon Hamn, Craig Robinson, Walth Dohrn, Jane Lynch, Lake Bell, Kathy Griffin

guest sandra9/10