music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (150)
2007
Hodnocení čtenáři[4]:
14245x
15.11.2007

Resident Evil: Zánik - Resident Evil: Extinction

Série Resident Evil se upřímně řečeno netěší zrovna velké oblibě u kritiků, ale diváci, kteří nejsou placeni za rýpání už jsou mnohem tolerantnější a Resident Evil i Resident Evil: Apokalypsa měli vcelku slušnou návštěvnost. Ale v rámci objektivity je nutno poznamenat, že první Resident Evil byl některými recenzenty i mírně pochválen. Zato druhý, na tom už si smlsnuli. Je pravda, že výjimečnými kvalitami neoplýval, ale koukat se na něj dalo (tedy pokud jste stihnuli zaregistrovat, co se vlastně děje, protože Resident Evil: Apokalypsa byl sestříhán do dost zběsilého tempa).

Resident Evil: Zánik dopadl z celé trilogie pravděpodobně nejlépe. A to je vcelku paradox, protože se pravděpodobně nejvíce odklonil od herní předlohy. Zatímco Resident Evil se odehrával v podzemní laboratoři a snažil se budovat hororovou atmosféru, druhý díl byl zasazen do potemnělého města a stále se ještě tak trošku sázelo na nějaké ty „lekačky“. U zatím posledního pokračování se také několikrát dočkáte scén, kde se některý z hrdinů toulá tmavou chodbou a čekáte, že se ze stínu vyřítí krvelačný zombík, ale jeho jádro je ryze akční.

Ano, je mi jasné, že to plno fanoušků herní série Resident Evil zklame. Je to logické, Resident Evil není žádná zběsilá střílečka, ale hutný survival horor. Ale nedá se nic dělat, prostě z filmové řady se postupem času stala hlavně akční záležitost. A ne špatná. Resident Evil: Zánik je „béčko“ oplývající vším, co by mělo mít.

Například příběh je toho zářným příkladem. Alice (Milla Jovovich) zdánlivě unikla společnosti Umbrella, na útěku už je měsíce. Zatím se ovšem virus, který transformuje lidi v nenasytné nemrtvé rozšířil v podstatě po celém světě a přežilo jen několik málo jedinců. Na jednu skupinku přeživších vedenou drsnou Claire (Ali Larter) narazí i Alice. Shodou okolností zde potká i staré známé z druhého dílu – Carlose (Oded Fehr) a L.J. (Mike Epps). Společně se chystají vydat na Aljašku, protože dle nalezeného deníku je to místo, které je v izolaci a virus tam nepronikl. Ovšem docházejí jim zásoby benzínu, který nutně potřebují. Proto se vydávají do Las Vegas, respektive jeho trosek. Ale na scéně se objevuje Umbrella a už to jede.

A co jede? No, co by, co by. Střílení, sekání, mlácení a kopání. A v tomto ohledu je zkušená hlavně Alice. Ta likviduje zombíky po desítkách, ale i ostatní členové karavany se činí. Provrtávání otvorů do hlav nemrtvých jim jde. Na druhou stranu nejsou šetřeny hlavní ani vedlejší postavy. Maximálně tak u Alice se dá předpokládat, že neskončí s roztrhaným hrdlem (alespoň ne ta pravá, nechte se překvapit), ale u ostatních si už nebuďte tak jisti. Krve tu teče dost a nejen ze zmutovaných lidí, ale i z těch, kteří infekci unikli.

Velkým odklonem od původních filmů je to, že se třetí díl odehrává hlavně na poušti (často je také přirovnáván k Šílenému Maxovi 2). V interiérech se hlavní postavy ocitnou minimálně. Proto také nemůže fungovat hororová atmosféra. Přece jen na rozlehlé takřka rovné poušti pod horkými slunečními paprsky se stěží může někde schovat nějaká nestvůra, která vybafne, když to nejméně čekáte. Určitou satisfakcí jsou ale krvelační havrani jako vystřižení z filmu Ptáci. Jsou jich obrovská hejna a s velkou chutí rvou maso ze živých lidí. A před hejnem, které zahrnuje stovky zobáků se brání těžce. Však právě nakažení havrani zlikvidují slušných pár lidí.

Akční scény nejsou špatné, ale upřímně řečeno, mohlo to být lepší. Choreograficky průměrné, záběry kamery nejsou nějak originální a někdy akční momenty postrádají pořádný šmrnc. Souboj s nemrtvými psy je fajn, ale likvidování dotěrných lidských zombie začíná být časem celkem nudné.

Mnohokrát také bylo poznamenáno, že Alice ztrácí na sexappealu. Je pravda, že zdrsněla. Z vyjukané holky v červených šatech se stala divoženka v dlouhém kabátu, s rozcuchanými vlasy a zaprášenými obličejem. Ale ve světě, kde téměř vymřelo lidstvo a prohání se hlavně nemrtví asi nemůžeme čekat, že přeživší budou trávit dvě hodiny u zrcadla a upravovat si MAKE-UP a účes. A kromě toho, v některých záběrech je Milla Jovovich stále docela éterická.

Na filmu je bohužel vidět, že rozpočet nebyl z nejvyšších (45 milionů dolarů). Některé triky jsou okatě počítačové, ale to také k „béčkovým“ filmům tak nějak patří. Nenechte se tedy zaskočit tím, že čas od času některý vizuální efekty vypadají spíše jako z televizního seriálu Herkules.

Režisér se nějak nezdržuje s hlubším rozpracováním vztahů mezi jednotlivými postavami. Když už se něco rýsuje, tak v následujících minutách jeden z těch, kterých se to týká zemře, takže charaktery zůstávají bez větší hloubky. Nic proti tomu, jde tu hlavně o akci, ale občas nějaká emoce neuškodí.

Ale i přes určité nedostatky je Resident Evil: Zánik docela dobře koukatelný film. Uteče rychle a pro nudu tu není místo. Akce by mohla být nápaditější a propracovanější charaktery by také nebyly od věci, ale třetí díl bude ze série pravděpodobně nejlepší, přestože mně se líbil i první.

Režie: Russell Mulcahy
Hrají: Milla Jovovich, Oded Fehr, Ali Larter, Iain Glen, Ashanti, Christopher Egan, Spencer Locke, Matthew Marsden, Linden Ashby, Jason O´Mara, Mike Epps

Který díl se vám líbil nejvíce?