20.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (126)
2000
14790x
25.05.2003

Psanci Ameriky - American Outlaws

Děj tohoto moderního westernu nás přenáší do období po skončení války Severu proti Jihu. Lincoln byl zavražděn a vojáci vítězného Severu utlačují příslušníky poražené armády Jihu, ke kterým patří i budoucí slavný psanec Jesse James (Colin Farrell) a jeho banda. Po návratu domů si představovali klidný život, ale kraj sužuje železniční společnost, která zabírá pozemky, aby mohla stavět trať pro „ohnivého oře“. Jesse James a jeho přátelé si samozřejmě půdu vzít nenechají a postaví se proti Pinkertonovi, jenž byl železnicí najat. Po vypálení jejich domovů se z nich stávají psanci, kteří vykrádají banky a vlaky, aby připravili společnost o prostředky, a tak zamezili stavbě železnice.

Film si z historických událostí bere jen opravdu několik základních bodů, v žádném případě se nesnaží věrohodně vykreslit život tohoto slavného desperáta. Příběh de facto slouží jen k pospojování akčních scén, kterých je v tomto snímku požehnaně. Děj se snaží být maximálně zábavný, chvílemi se jedná o čistou komedii a to zejména ve scénách, kdy naši hrdinové odlehčují trezorům bank. Akční scény jsou pojaty hodně moderně a s velkou nadsázkou. Jsou zde okamžiky, kdy Jesse James mezi protivníky neohroženě poskakuje, aniž by ho zasáhla jediná kulka a jindy se zase dokonce houpe na laně tak mistrně, že máte pocit, jakoby jste sledovali druhý díl Spider-mana. Těžko říct, kdo je lepší.

Celý film je v podstatě jedna velká zábavná jízda, která je ovšem zakončena křečovitě, bez nějakého finále. Myslím, že se mnoho nestane, když vám prozradím, že zastřelení Jesseho Jamese se nedočkáte. Ostatně do tohoto typu snímku se smrt hlavního hrdiny nehodí, tady je už od začátku jasné, že nás čeká happyend. Žili šťastně až do smrti a takoví ty podobný kecy. Domnívám se, že konec scénáře (tedy pokud nějaký scénář vůbec byl) vznikl pravděpodobně až na přímo na place. A nebo přišel producent a oznámil nedostatek finančních prostředků, a tak se právě roztočená scéna stala poslední.

Vadou také je, že tento western v podstatě nemá záporáka. Je zde sice Alan Pinkerton v podání Timothy Daltona, ale ten jednak nemá dostatek prostoru, aby něco ukázal, a pak také není úplně záporný a jaksi osciluje mezi dobrem a zlem, což by u vážného filmu bylo vynikající, ale k tomuto vyloženě zábavnému snímku se to nehodí. Tento žánr vyžaduje schematismus, vymezení, kdo je ten hodný a kdo ten zlý. Těžko říct, jestli to byl úmysl tvůrců, aby byl Alan Pinkerton takto podán, nebo zda Timothy Dalton prostě nechtěl být ten špatný a tvůrci mu bez okolků vyšli vstříc, aby neztratili jediného známého herce (Colin Farrell se v té době teprve rozjížděl a mnoho lidí ho ještě neznalo). Na záporné straně zůstávají pouze majitelé železniční společnosti, kteří jsou nevýrazní a nedávají tak vyniknout Jesseho Jamese, který by potřeboval zloducha formátu Gena Hackmana, jenž se podobných úloh bravurně zhostil např. v Nesmiřitelních či v Rychlejší než smrt. Bez správného parchanta to prostě nejde, dobro potřebuje zlo.

Colin Farrell je v roli legendárního pistolníka výborný, padne mu jako ulitá. V akčních scénách je přesvědčivý, o čemž se můžete přesvědčit i v Daredevilovi, který právě putuje našimi kiny. Colin Farrell zde mimochodem jasně předčil Bena Afflecka, jenž už od začátku své kariéry trpí syndromem prkenosti a do akčních scén se vyloženě nehodí.

Psanci Ameriky je moderní western, který nesází na děj, ale na akční a zábavné scény, jež jsou pojaty až s komiksovou nadsázkou. Příznivce Johna Waynea či Clinta Estwooda tento film nepotěší. Je to ten typ snímku, u kterého se dá výborně relaxovat. Mozek si na tu hodinu a půl můžete klidně nechat v mrazničce hned vedle zeleninové směsi a polárkového dortu od Algidy.

Režie: Les Mayfield
Hrají: Colin Farrell, Scott Caan, Ali Larter, Gabriel Macht, Gregory Smith, Harris Yulin, Kathy Bates, Timothy Dalton, Will McCormack, Ronny Cox, Terry O’Quinn
Délka: 94minut