2004
11392x
07.05.2006
Swaii

Proti zdi - Gegen die Wand

Vítězný film festivalu v Berlíně se snaží zjistit jak velké musí být odhodlání jít hlavou ( nejen ) proti zdi.

Německý Turek Cahit Tomruk se jednoho dne rozhodne jaké to je narazit do cihlové zdi plně rozjetým autem a zapomenout, kde má brzdy. Je odvezen do nemocnice, kde potkává mladou a velmi svéhlavou Turkyni Sibel ( úžasná neherečka Sibel Kekilli ), která se snaží vymanit z tradicionalistické istanbulské rodiny, tím že si přeřeže žíly.Sibel navrhne Cahitovi formální sňatek a tím má možnost žít svůj život bez nadvlády rodiny. Nikdo ale nepočítá s tím, že se jim do cesty připlete láska. Která ovšem umí opravdu zabolet.

Místy velmi vtipné střety mezi různými kulturami, následně vyústí v opravdově mrazivou romanci. Výborně zde pak působí scény prokládané tradiční tureckou kapelou, které poukazují právě na Tureckou kulturu a evokují to jak velikou sílu dokáží mít rodinné tradice. A právě tady je nejvíce patrné, že je jedno zda se snažíte prorazit zeď autem, nebo se dostat z vězení tvořeného zdí nejortodoxnějšími představami rodiny.

Film v němž se snoubí trpká a drsná romance s existenciálním dramatem režíroval rovněž německý Turek, Fatih Akin a ukázal, že umí natočit tak syrový a autentický film jak jen je možné. Příběh těchto dvou lidí vypráví s neuvěřitelnou vášní a na velmi malém prostoru rozehrává monumentální hru plnou citů a bolesti, tak opravdově, že i velmi dlouho po shlédnutí filmu ve vás zůstane jeho ozvěna a věřte, že odeznívat bude velmi, velmi pomalu.

Režie: Fatih Akin
Hrají: Birol Umel, Sibel Kekilli, Catrin Striebeck, Gunter Kirac, Meltem Cumbul

přidat komentář Přidat komentář  zobrazit všechny komentáře Vypsat všechny