music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (181)
2004
Hodnocení čtenáři[17]:
24089x
08.02.2004

Pán prstenů: Návrat krále

Bitva o osud Středozemě vrcholí v nejlepší fantasy všech dob! Sauronova temná vojska pod vedením Nazgulů táhnou na Minas Tirith, hlavní město Gondoru. Aragorn, právoplatný dědic trůnu Gondoru, shromažďuje za pomoci svých věrných armádu a připravuje se na rozhodující střetnutí. Mezitím prstenem posedlý Glum vede Froda a Sama do pasti. Cesty všech hlavních hrdinů se naplňují ve dvou set jedna minutovém finále, které mění filmové dějiny. To vše samozřejmě pod režijní taktovkou novozélandského mága Petera Jacksona, který na nás z plátna chrlí jedno filmové kouzlo za druhým, že by i Gandalf Bílý pukl závistí. Chopte se mečů a jdeme na to!

Závěrečný díl Pán prstenů je, co se týče výpravy nejrozsáhlejší z celé trilogie. Zatímco první díl byl dobrodružnou fantasy, během druhého dílu se žánr transformoval doslova na válečnou fantasy. Většina času je věnována monumentálním bitvám, které Návratu krále dominují a jsou natočeny vskutku brilantně. Putování Froda a Sama se schizofrenním Glumem zabralo jen část z oněch vražedných 201 minut filmu, ovšem scény s nimi jsou emotivně nejpůsobivější a to především díky skvělým hereckým výkonům.

Nejpřesvědčivější je paradoxně počítačový Glum, jehož rozdvojená osobnost je vykreslena dokonale, že by se scény s ním mohly pouštět na přednáškách psychologie. Ostatní herci podávají standardně dobrý výkon. Ian McKellen dostal více prostoru a vtisknul Gandalfovi potřebný rozměr. Není to žádný Rumburak, nýbrž čaroděj par excelance. Teď by toho Oscara měl dostat. Pouze Viggo Mortensen (Aragorn) je trochu nejistý ve scénách, kdy se má ukázat jako král a panovat. Jako hraničář či bojovník je přesvědčivý, ale jako král pokulhává. Gimli (John Rhys-Davies) dál plní úlohu komické postavy a opět soutěží s Legolasem (stále slavnější Orlando Bloom) v zabíjení skřetů. Jen tak mezi náma, Legolas je lepší, ale trpaslíkům to neříkejte. V jedné scéně útoku na olifanta si Legolas počíná jako Spider-Man, což by mělo vést Marvel k zamyšlení, zda nezavést komiks Amazing Legolas.

Kdybych měl vybrat jedno slovo, které by vystihovalo celý film, asi by to bylo slovo velkolepý či monumentální. Pán prstenů je zkrátka VELKOFILM se vším všudy a možná ještě s něčím navíc. Jsou zde k vidění obrovská skvostná města, obří armády, dechberoucí bitvy, včetně katapultů, olifantů, létajících ještěrů či obřích orlů. To vše snímá kamera, která se řítí z oblohy a prolétá celým bojištěm. Peter Jackson se vypracoval. Na velkém plátně a s dokonalým zvukem je to extrémní zážitek, kterému se nevyrovná ani váš vlastní porod (možná pokud jste šli císařským řezem tak jo).

Peter Jackson se snažil být co možná nejvíce věrný knize a chtěl nacpat do filmu valnou většinu předlohy, což se mu v podstatě podařilo, i když přesně převést příběh na plátno nejde, a proto se vždy objeví řada nespokojenců, kteří film zavrhují kvůli několika nepřesnostem či vynechaným scénám, popřípadě dějovým liniím. Ale tak to prostě je. Kniha je kniha a film je film. Obojí má jiné vyjadřovací prostředky.

Každý režisér, který točí film podle knižní předlohy, si vždy musí vybrat, zda se bude držet námětu jen volně a stvoří víceméně úplně nové dílo, nebo zda se pokusí věrně převést příběh do filmu. Peter Jackson se rozhodl pro druhou možnost a udělal dobře, jelikož Pán prstenů je především o silném příběhu a ne o myšlenkách, které lze volně interpretovat. Všechno má ale dvě strany. Ano, tušíte správně, milé děti: tu dobrou a tu špatnou, kterou je v tomto případě neúnosná délka 201 minut. Příběh je naštěstí svižný a nejsou zde nudné pasáže, za což skláním Jacksonovi velikou poklonu, protože udržet takhle dlouhý film je umění. I tak se ale takováto délka na dynamice děje prostě podepsat musí a u třetí bitvy vám to už může připadat zdlouhavé či nastavované. Říkám může, protože fanouškům a ctitelům knihy to tak určitě připadat nebude, ale člověk neznalý Pána prstenů na to bude pohlížet jinak. Rozšířená verze Návratu krále má mít na DVD dokonce pět hodin! Čtete dobře, nepřepsal jsem se, klávesnici mám v pořádku, jedná se o tři sta minut. Já bych takhle dlouho u televize nevydržel, nebo možná jo, ale pak se z toho zcvoknul a až do konce života hledal horu Osudu. Osobně si myslím, že by bylo nejlepší celou trilogii rozstříhat na šest filmů, kdy by měl každý snesitelnou délku a vešli by se tam i nepoužité scény. Ostatně Tolkien Pána prstenů rozdělil na šest knih.

Délka tak úplně není slabý článek filmu, někomu to může vadit a někomu nemusí, ale dvacetiminutový konec rozhodně nedomyšlený je. Režisér jakoby se nemohl s filmem rozloučit a tak pokaždé, když se obraz zatmí a vy čekáte titulky, opět na vás něco vychrlí. Více než polovina věcí, které na konci uvidíte, by měla být pouze řečena. V knize to jako natahování nepůsobí ale ve filmu rozhodně ano.

Pán prstenů: Návrat krále je velkolepá filmová událost plná monumentálních bitev, ošperkovaných brilantními vizuálními efekty, kterou byste si v žádném případě neměli nechat ujít. Je to obrovské finále zakončující celou trilogii, čímž hodně připomíná Matrix: Revolutions. Před shlédnutím se akorát musíte připravit na to, že v kině strávíte tři a půl hodiny a čeká na vás nestandardně dlouhý konec. Nudit se však rozhodně nebudete.

Originální název: The Lord of the rings: The Return of the king

Původní předloha: J.R.R. Tolkien

Režie: Peter Jackson