music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (111)
2004
Hodnocení čtenáři[11]:
16973x
09.09.2006

Okrsek 13 - Banlieue 13

Luc Besson se už pěkně dlouho snaží přesvědčit o tom, že pořádnou akční jízdu neumí natočit jen Američané a šikovní kluci a holky z Hongkongu, ale že to zvládne i Evropan. Někdy se mu to daří, někdy ne. V poslední době platí spíše to druhé. Ale výjimka potvrzuje pravidlo a Okrsek 13 onou výjimkou je. Luc Besson se tentokrát stal spoluscénáristou a režii přenechal někomu jinému. Jmenuje se Pierre Morel a na natáčení dohlížel poprvé. To ale neznamená, že není zkušený filmař. Jako kameraman pracoval na snímcích jako je Kurýr nebo Utržený ze řetězu.

Jeho režisérský debut je vcelku nepřekvapivě akční podívaná. Respektive akční sci-fi podívaná. A je škoda, že se jí u nás nedostalo větší pozornosti. Téměř žádná marketingová podpora v ČR způsobila to, že film vyšel rovnou na DVD. A aby toho nebylo málo, tak jsem se o Okrsku 13 dozvěděl jen náhodou, přestože jde o kvalitní snímek. Když jsem ale uviděl první ukázky, hned jsem začal zjišťovat, jestli je u nás film k dostání. Naštěstí je a my si tak můžeme užít neprávem nepříliš známý akční hit, který klidně může konkurovat megaprojektům z Hollywoodu. A to i s ohledem na to, že jde o mnohem levnější titul a nenarazíme na profláknutá herecká jména.

Hlavním tahákem Okrsku 13 nejsou drahé trikové efekty (pořád si ještě evropští filmaři nemohou dovolit vyhazovat miliony za ne vždy úplně potřebné digitální triky) ani proslulé herecké hvězdy poletující na závěsných lanech a tvářící se, že zvládají minimálně pět bojových umění na mistrovském stupni, i když v životě nebyly v doju. Nic z toho není potřeba. Jsou tu totiž dva machři, kteří se nebojí nějaké té modřiny a ukazují, že pilně trénující člověk dokáže i bez složitých kladkostrojů takové kousky, že se až tají dech. Jsou to Cyril Raffaelli a David Belle. Prvního jmenovaného si můžete pamatovat z Polibku draka, kde hrál menšího z dvojice odbarvených zabijáků a David Belle patří ke spoluzakladatelům extrémního sportu zvaného Parkour (více informací na www.parkour.net ), jehož náplň (velmi stručně řečeno) spočívá ve skocích z budovy na budovu, šplhání na ně a podobné akrobatické kousky (hned na začátku filmu vám předvede, že je to záležitost jen pro fyzicky hodně odolné a nadané jedince).

Děj, řekněme si to na rovinu, tu je hlavně proto, aby bylo vysvětleno, proč tu dva sympaťáci likvidují desítky protivníků neuvěřitelně efektnímy způsoby. Ovšem, scénář si připravil nejen pár klišé, ale také několik překvapivých momentů. V podstatě lze říct, že na akční film je děj slušně promyšlený (i když dialogy jsou někdy slabší). Okrsek 13 je zasazen do velmi blízké budoucnosti (rok 2010). Konkrétně do Paříže. Ta už není centrem umění a módy, ale město, jehož některé čtvrti jsou na tom s kriminalitou tak špatně, že jsou obehnány zdí. V jedné lokaci žije mladík Leïto (David Belle), který patří k posledním slušným lidem v okrsku 13. Dostane se tak do křížku se šéfem místní mafie jménem Taha (Bibi Naceri), který unese Leïtovu sestru Lolu (Dany Verissimo). K tomu se mu navíc do rukou dostane bomba, u níž se spustí odpočet nastavený na 24 hodin. K její zneškodnění je vybrán kapitán Damien (Cyril Raffaelli). Ano, správně, Leïto a Damien se spojí, aby zachránili dívku a získali zpět výbušnou hračku…

Je to obehrané téma, ale v některých momentech se hlavní postavy zachovají jinak, než bychom (poučeni desítkami jiných akčních filmů) předpokládali. Což je příjemná změna. Stejně tak je sympatické, že herci se pustili do bitek s vervou a podpořeni skvělou choreografií předvádějí výkony srovnatelné s tím, co nám nabízí asijská kinematografie. Film neztrácí dech ani když dojde na přestřelky. Ty jsou snímány tak vyváženě, že nepostrádají téměř zběsilou rychlost, ale neztrácejí přehlednost. Jako „třešinku“ (pěkně velikou a šťavnatou) na dortu tu máme dunivý soundtrack. Abych nezapomněl, i pro milovníky vyšperkovaných aut tu něco je. Několik exponátů, které rozhodně stojí za to (i když pár z nich neskoční zrovna nejlépe…).

Někdy se vyplatí zaběhnout do půjčovny a nekoukat jen po filmech, jejichž propagace stála miliony. Pokud se podíváte i do polic, kde na vás z obalu DVD nekoukají jen herci, kteří berou 20 000 000 dolarů za roli, ale jsou na nich ti, kteří svou práci dělají s láskou. Určitě najdete opravdu povedený titul. Jedním z nich Okrsek 13 určitě je.

Režie: Pierre Morel
Hrají: Cyril Raffaelli, David Belle, Dany Verissimo, Bibi Naceri, Tony D´Amario, Nicolas Woirion, Patrick Olivier

Může evropský film konkurovat americké produkci?