28.03.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (117)
2009
8502x
03.05.2010

Ninja Assassin

Všichni víme, že ninjové jsou cool a to hodně cool. Provází je pověst tichých zabijáků, kteří se plíží stíny, aby zabili svou oběť, tak rychle, že si jich nestačí ani všimnout. Mytičtí, téměř neporazitelní bojovníci jsou vděčným, i když trošku „béčkovým“ námětem. Jinak řečeno, pokud o nich natáčíte projekt, těžko s plánem vypustit do světa promyšlené psychologické drama plné zamyšlení nad trpkým životem ninjy.

Režisér V jako Vendeta, James McTequie měl jasnou vizi, vytvořit poctivou krvavou řezničinu, která představí zahalené frajery s katanami tak, jak si je asi většina z nás představuje. I když k oné ideji přidal ještě hodně digitální krve a videoklipový vzhled. Ale to už jasně naznačily ukázky uvolněné před premiérou, takže ti, kteří je zhlédli a přesto lamentovali, že čekali, že film dopadne jinak, buď sledovali trailery se zavřenýma očima, nebo prostě jen chtějí buzerovat, protože je to baví.

Ninja Assassin se jednoduše netváří, že je něčím více, než skutečně je. A to je přímočarý akční film, kde jedna akční scéna střídá druhou, krev tu teče po hektolitrech, zachraňuje se krásná dívka v nesnázích a bojuje se proti starověkému klanu, který pase po krku hlavního hrdiny.

Námět není kdovíjak zašmodrchaný a překombinovaný, ale že by úplně absentoval to také ne. Raiza (Rain) sleduje v několika časových obdobích. Ve vzpomínkách se vrací do minulosti, kdy byl velmi tvrdě trénován, společně s dalšími sirotky, klanem Ozunu, aby se z něj stal obávaný zabiják beze strachu. V přítomnosti naopak proti svému původnímu klanu bojuje, protože musel přihlížet smrti své lásky Kiriko (Anna Sawai), jež chtěla opustit „rodinu“ a následně, když by požádán, aby zabil dívku, která se pokusila také uniknout, postavil se na odpor. Ozunu proti němu nyní pase a Raizovi nezbývá, než spojit své síly s agentkou Europolu Mikou (Naomi Harris), na kterou je také vypsán rozsudek smrti.

Dialogy vás asi těžko překvapí. Buďto jde o jemné (a vcelku vtipné) pošťuchování mezi Raizem a Mikou nebo o vzletné řeči o povinnostech ninjů a jejich závazkům ke klanu. Ale upřímně řečeno, zdejší rozhovory nejsou vůbec tak otravné a hloupoučké, jako u žánrové konkurence.

Na co si ovšem asi budete muset chvíli zvykat je vizuální pojetí. Tvůrci se hodně spoléhají na počítačově generovanou krev, která tu stříká hodně často a ve velmi velkém množství a to i z ran, které by v běžném životě stály maximálně pár kapek životodárné tekutiny.

Obrazově je Ninja Assassin hodně svérázný, ale není to poprvé. Pokud si vzpomenete na (dnes už téměř pro pamětníky) akční filmy z Asie, tak se vám určitě vybaví spoustu scén, kde krev teče doslova proudem, takže se dá předpokládat, že v Ninja Assassin jde o záměr a určitou poctu titulům, které sloužily jako inspirace.

Opravdu pochybuji, že by se v obrovském štábu nenašel nikdo, kdo by neřekl: „Hele, té krve je tam fakt nějak moc.“ Jde téměř jistě o záměr, který je sice svérázný, ale přivyknout se mu dá a konečný zážitek z filmu příliš nekazí.

Situace je ale trošku jiná u střihu, který v určitých momentech sklouzává ke zbytečné zběsilosti. Ale přesto je počínání postav na obrazovce dobře sledovatelné. Do chvíle, než dojde na hrátky se světlem, respektive tmou. Ninjové rádi operují bez osvětlení, takže ho většinou upřed svým útokem zničí. Jinak řečeno, spoustu akčních scén se odehrává v temnotě, minimálně osvícené (často jen baterkou) a ze soubojů tak vidíte jen útržky.

A to hodně zamrzí, Rain (který zaujal bratry Wachowski svou prací na Speed Racerovi) prošel velmi intenzivním tréninkem a je to na něm vidět (nemluvím jen o vyrýsovaném břišním svalstvu). Určitě si vybavíte spoustu herců, kteří se vrhnou na akční film a spoléhají hlavně na šikovného střihače a kaskadéry a sami umí dva údery a jeden kop, ale Wachowski se umějí postarat o to, aby jejich svěřenci poctivě dřeli (herci z trilogie Matrix by o tom mohli vyprávět) a Rain v tomto nebyl výjimkou. A jeho pohyby opravdu působí profesionálně a naštěstí se upustilo od závěsných lan (alespoň většinou), takže různé akrobatické kousky nepůsobí vůbec pitomě a přehnaně, naopak poctivě a je za nimi cítit spoustu hodin tréninku.

Ninja Assassin ale schopností Raina nevyužívá tak, jak by mohl. To je špatně řečeno, spíše degraduje jeho umění zbytečným experimentováním se světlem a člověk si tak častokrát neužije bojové scény, jak by měl. Přesto je ale akční složka vysoce kvalitní a řadí se k tomu lepšímu ze žánru.

Film spadá do kategorie – milovat/nenávidět. Pokud přistoupíte na to, že jde o (pře)stylizovanou akčňárnu plnou ninjů, shurikenů, katan a krve, pak musíte být spokojeni, ale jestliže si na jeho vizuální stránku nedokáže přivyknout a budete hledat něco více, než film slíbil již v ukázkách, rozčarování vás nemine. Ale ať budete z jakéhokoliv tábora, tak určitě budete souhlasit, že původně „sladký“ jihokorejský popový zpěvák Rain umí bez mrknutí oka zahrát nekompromisního bijce.

Režie: James McTequire
Hrají: Rain, Naomi Harris, Randall Duk Kim, Rick Yune, Ben Miles, Sho Kosugi, Anna Sawai

guest Raintip