25.04.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (176)
2002
13174x
16.08.2003

Narkotika - Narc

Děj tohoto temného a drsného thrilleru nás zavádí do bahna lidské společnosti, do říše zkrachovalých existencí… tedy mezi narkomany pokud vám to ještě nedošlo a nedělejte, že jste nikdy neměli trávu, která jen tak mimochodem spouští schizofrenii, vy feťáci jedni zabedněný. Ale to jen tak na okraj, nechci tu vést sáhodlouhé proslovy o tom, jak jsou drogy špatné a co všechno způsobují. Za prvé jsou škodlivé ve strašně moc věcech a za druhé bych si ty věci musel někde najít a protože jsem línej, tak se vrátíme zpátky k recenzi. Jestli jsem urazil nějakého drogově závislého, tak se omlouvám, ale upřímně pochybuji, že nějakému narkomanovi zbylo dost mozkových buněk na to, aby mohl číst.

Hlavním hrdinou příběhu je detektiv Nick Tellis (Jason Patrick), který pracuje v utajení mezi těmi parodiemi na lidi- mezi feťáky. Práci policisty nechá poté, když při jedné přestřelce zraní těhotnou ženu, jež následně přijde o dítě. Jeho nadřízení ho však chtějí zpět, aby jim pomohl vyřešit vraždu policisty, jenž pracoval také v utajení. V pátrání mu pomáhá parťák zavražděného, detektiv Henry R. Oak (Ray Liotta), který má značně násilnické sklony a je trnem v oku celému oddělení. Během vyšetřování naráží Nick Tellis na překvapivé skutečnosti a odhaluje pravou tvář mrtvého policisty a hlavně Henryho Oaka.

Celý příběh je postaven na střetu charakterů detektivů Nicka Tellise a Henryho Oaka. Zatímco Tellis by se nejraději staral o rodinu a k násilí má odpor, Oak je rázný a neváhá vytáhnout zbraň, dělá mu značné potíže ovládnout své násilnické sklony. Děj nabízí zajímavá rozuzlení, ale celkově působí necelistvě. Režisér snímku, Joe Carnaham, dává důraz na formu a příběh odsouvá do pozadí, některé scény na sebe navazují hodně křečovitě, chybí zde plynulost a dynamika.

Zpracování je zajímavé. Režisér zvolil „videoklipovou“ techniku, která je poslední dobou značně oblíbená. Režiséři, kteří točí tímto stylem, však mají ten problém, že nezvládají děj. Experimentují se záběry, filtry a podobnými udělátky, ale příběh přitom nemá žádný spád, navazuje na sebe křečovitě nebo často nenavazuje vůbec. Dobrým příkladem je třeba film Sejměte Cartera (mám na mysli remake se Sylvesterem „Rambem“ Stallonem, ne výborný originál s Michaelem Cainem). Podle mého názoru je lepší, když film oslňuje dějovými zvraty, než experimentálními záběry kamery.

V tomto snímku je k vidění obraz rozdělený na čtyři části, která na sebe navzájem navazují, vstupují do sebe apod. Kamera někdy přechází do dokumentárního stylu, což krásně zvýrazňuje syrovou realitu, stejně tak ladění všech barev do temnějších odstínů. Tento film rozhodně není veselou akční podívanou plnou slunce jako třeba Mizerové, tento snímek je pravý opak. Nedivte se, když po skončení budete trpět pocity úzkosti.

Oba hlavní protagonisté se do svých rolí vtělili obstojně, zvlášť Ray Liotta, který film i produkoval, je přesvědčivý. Trochu přibral (nebo ho vycpali, ale to je jedno), nechal si narůst vousy, zestárl a vypadá fakt drsně. Kdybych ho takhle potkal o půlnoci v temné uličce, tak by mé svěrače měly velké problémy plnit svou funkci. Už to není ten příjemný chlapík z Útěku z Absolomu, který by vás zabil rychle, Ray liotta jako Henry Oak by si vaše umírání pěkně vychutnal. Jason Patrick nepředvádí na všechno připraveného policistu jako v Nebezpečné rychlosti 2, jeho Nick Tellis vypadá jako feťák, kterým v utajení i být má, a je spíš takový umírněný týpek.

Narkotika se do našich kin nedostala, což by mělo být znakem, že se jedná o podřadný snímek, ale naši distributoři mají divný vkus, takže na tohle pravidlo zapomeňte. Někde se na plátnech objeví takové zrůdnosti, že nevíte, jestli máte zvracet nebo lamentovat nad vyhozenými penězi a jindy zase narazíte ve videopůjčovně na úplný skvost. Tento snímek není žádný skvost, ale špatný rozhodně není. Film má výbornou atmosféru a zajímavé zpracování, akorát děj místy nemá šťávu a občas jsou scény pospojovány křečovitě. Pokud máte dobrou náladu a chcete si ji zkazit drsným, temným thrillerem, tak tohle je přesně pro vás. Jděte do toho!

Scénář: Joe Carnaham

Produkce: Ray Liotta

Režie: Joe Carnaham