2004
Hodnocení čtenáři[12]:
19580x
16.01.2005

Král Artuš - King Arthur

Tentokráte bez pozlátka…

Mnoho filmů popisovalo příběh legendárního krále Artuše, vládnoucího mocným mečem Excalibrem. A každý z nich byl svým způsobem unikátní. Jeden byl spíše pohádkovým příběhem, druhý romantickou podívanou a další velkolepým historickým dramatem. Více méně jediné, co je spojovalo byly hlavní postavy krále Artuše, rytíře Lancelota, kouzelníka Merlina a krásné Guinevery.

Všechny zmíněné charaktery nalezneme i v Králi Artušovi, ale možná budete překvapeni, jak nám je scénář líčí. Artuš (Clive Owen) není žádný přemoudřelý muž středního věku, Merlin (Stephen Dillane) nesesílá na nepřátele mocné kletby a blesky, Guinevera (Keira Knightley) rozhodně není žádná křehká panenka, která nečinně přihlíží tomu, jak okolo ní probíhá krutá bitva, ale aktivně se do ní zapojí, snad jen Lancelot (Ioan Gruffudd) zapadá do představy, kterou jsme si o něm (díky předchozím filmovým adaptacím) vytvořili – je to charismatický mladík, který pomrkává na každou hezkou dívku, kterou uvidí.

Nejen u postav, ale i u ostatním aspektům filmu se režisér Antoine Fuqua rozhodl pro „nepohádkové“ pojetí, takže nečekejte podívanou ve které se prohánění víly a jezerní paní. Král Artuš je čistokrevné historické akční drama. I když spíše drama než akční. Ne, že by pro nás nebyly připraveni bitevní scény, ale v podstatě se dočkáme jen jedné větší (samozřejmě, ve finále filmu). Hlavní pozornost je věnována ústřední postavě Artuše, který pomalu zjišťuje, že ideály za které bojoval byly asi příliš nereálné a začíná si uvědomovat, že ti, proti kterým původně bojoval nejsou jeho nepřátelé.

Artuš (Clive Owen) a jeho rytíři kulatého stolu jsou ve službách Říma. Ne z přesvědčení, ale proto, že je k této říši váží určité dluhy. Snad jen Artuš věří, že dělá správnou věc, na rozdíl od ostatních, kteří jen touží po svobodě. Jejich patnáct let dlouhá služba už je sice u konce, ale biskup Germanius (Ivano Marescotti) má pro ně ještě jeden úkol. Pokud ho úspěšně dokončí, pak získají svobodu. Ale tato mise je mnohem nebezpečnější, než kterákoliv jiná…

Jak bylo řečeno, nedočkáme se žádného pohádkového nádechu, ale současně ani silnějšího romantického podtextu. Artuš se sice s Guineverou pomiluje a Lancelot se na ní také občas svůdně podívá, ale to je veskrze všechno, co vám naznačí, že ti tři nejsou jen bratři a sestry ve zbrani. Je opravdu škoda, že jejich vzájemným vztahů nebylo věnováno více pozornosti. Režisér se očividně pokusil o co nejhlubší propracování postav na úkor akčních sekvencí, ale v tom případě by silnější pouta mezi těmito třemi byla na místě.

Herecké obsazení je vydařené. Ve valném většina případů jde o neokoukané tváře, a to je rozhodně příjemné. Neslavnější z celého osazenstva je určitě krásná Keira Knightley, která si natáčení očividně užila. Sluší jí to s lukem, stejně jako se sečnými zbraněmi a je více než jasné, že tréninku věnovala hodně času a sil, protože do víru bitev se vrhá se zápalem. A ještě u toho stačí být neuvěřitelně roztomilá. Clive Owen je spíše než akční hrdina charakterní herec a Artuše se mu daří ztvárnit netradičně, ale velmi dobře. Iaon Gruffudd je Lancelot, na kterého jsme zvykli, kombinace charismatického lamače dívčích srdcí a neohroženého bojovníka. I zbytek rytířů kulatého stolu byl vybrán skvěle. Nejde o žádné uhlazené rytíře v naleštěných zbrojích, ale neohrožené válečníky, kteří si jdou tvrdě za svým. Ze záporných postav zaujme především Němec Til Schweiger jako syn velitele Sasů.

Král Artuš je rozpačitý film. Očekával jsem, že půjde o krvavou akční historickou podívanou s lehkým nádechem dramatu, ale překvapivě je právě drama jeho nejvýraznějším prvkem. Bojové scény nejsou (až na zmiňovaný závěrečný střet) nikterak megalomanské a už vůbec ne krvavé. Nejvíce pozornosti je věnováno Artušovi a jeho postupnému vývoji. Netradiční přístup k tématu rytířů kulatého stolu, ale rozhodně ne špatný. Jen je škoda, že stejná pozornost jako hlavní postavě nebyla věnována bojovým scénám a romantické rovině.

Pokud se Vám ovšem dostane do rukou DVD verze, pak si k hodnocení přičtěte bod. Rozšířená verze určená pro DVD disky je lepší než ta, která proběhla kiny. Bojové scény nejsou tak drasticky sestříhané, což jim velmi pomáhá.

Režie: Antoine Fuqua
Hrají: Clive Owen, Iaon Gruffudd, Mads Mikkelsen, Joel Edgerton, Hugh Dancy, Ray Winstone, Ray Stevenson, Keira Knightley, Stephen Dillane, Til Schweiger

guest Kera10/10