28.03.2024
music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (103)
2007
8394x
05.07.2007

Fantastická čtyřka a Silver Surfer - Fantastic Four: Rise of the Silver Surfer

Fantastická čtyřka je svérázným comicsem, jeho hlavní hrdinové nejsou smrtelně vážnými charaktery, které musí každodenně řešit svou výjimečnost. Jsou rodinou, rádi se špičkují, provokují a kromě toho, že občas musí zachránit svět, mají naprosto stejné problémy jako většina z nás. A v podobném duchu si nesl i film. Na rozdíl od X-Menů a podobných titulů, kde jsou pro postavy nadpřirozené schopnosti spíše prokletím, Fantastická čtyřka zahrála na odlehčenou notu a přinesla rodinou zábavu plnou laciných, ale zábavných vtipků. A přestože mám (zatím) trilogii X-Men a její dramatický náboj rád, nemám nic ani proti komediálnosti Fantastické čtyřky. Já osobně jsem si první film užil. Proto jsem se také těšil na další pokračování a to i kdyby mi sto filmových kritiků tvrdilo, že druhý díl bude špatný.

Je na řadě rada ve stylu: „Pokud se vám nelíbil původní film, pak ani pokračování vás neoslní.“ Ano, je to tak. Fantastická čtyřka a Silver Surfer se od Fantastické čtyřky výrazně neliší. Sice nabídne více triků a přivede na scénu jednu z nejpodivnějších postav vydavatelství Marvel (z názvu vám musí být jasné, kdo to asi bude), ale stylově se od první Fantastické čtyřky neliší. I když trošku (a to je podle mě chybou) přidává na emocionálnosti. Ovšem sentimentalita a srdcervoucí momenty působí trošku rušivě. Nejen, že nefungují, ale v kontrastu s celkovou uvolněností titulu působí nevhodně. Nic proti dojemnosti, ovšem kdyby jí tu nebylo tolik, asi by si nikdo nestěžoval.

Ve Fantastické čtyřce se hlavní hrdinové museli vypořádat nejen s tím, že si z vesmíru přivezli suvenýry v podobě zvláštních talentů, ale také s bývalým spolupracovníkem Victorem Von Doomem (Julian McMahon), který se na rozdíl od Susan Stormové (Jessice Alba), Johnyho Storma (Chris Evans), Bena Grimma (Michael Chiklis) a Reeda Richardse (Ioan Gruffudd) rozhodl, že moc, kterou disponuje není určena k boji za celosvětové dobro, ale naopak, chce jí využít k neomezené vládě nad vším živým. V druhém dílu se vrací se stejnými ideály, ale z vesmíru přichází větší zlo. Na svém stříbrném prkně přilétá bytost zvaná Silver Surfer (hlas Laurence Fishburne, tělo propůjčil Doug James). Pokud máte o comicsech trošku přehled, víte, že tento tvor je heroldem, jenž vyhledává planety pro takzvaného požírače světů Galactuse. Nezbývá než, aby se Fantastická čtyřka spojila se svým úhlavním nepřítelem doktorem Doomem a pokusila se Galactuse zastavit.

Máme tu několik postranních motivů, jako je svatba Susan a Reeda nebo touha nespoutaného Johnyho najít si někoho na delší dobu než je jedna noc, ale v centru dění zůstává snaha hlavních postav zastavit Silver Surfera respektive jeho pána Galactuse. Můžete se těšit i na neustálé přátelské provokace mezi Benem a Johnym, které pro mě byly to nejlepší na prvním a potažmo i na druhém dílu. Právě tyto dvě postavy jsou tahákem celého filmu, protože Susan (byť je Jessice Alba tak sexy, že vám div neprasknou trenky) a Reede nejsou příliš výraznými charaktery a ustupují do pozadí. Není to chyba scénáře, ale spíše jejich představitelů, protože Michael Chiklis a Chris Evans strhávají veškerou pozornost na sebe na rozdíl od zmíněné dvojice.

Trikově projekt trošku vyzrál. Nejen, že přidal na kvantitě, ale i na kvalitě. Speciální efekty vypadají lépe a jsou o monumentálnější. Žádné troškaření, ale rovnou ničení celých planet a podobné momenty. A dokonce i finální souboj je o poznání delší než v první Fantastické čtyřce (ten byl opravdu zoufale krátký).

I přesto mě Fantastická čtyřka a Silver Surfer trošku zklamala. Nechybí jí humor a obrazově vás také uspokojí, ale zbytečně se tu hraje s emocemi a navíc Silver Surfer rozhodně nepřevedl co všechno umí. Jeho postava určitě nebyla využita naplno.

Ale i tak není Fantastická čtyřka a Silver Surfer špatnou letní podívanou. Možná není tak dramatická jako X-Meni, není tak plná triků jako Spiderman, ale zase je vtipná a uvolněná. Prostě a jednoduše správný film pro celou rodinu.

Režie: Tim Story
Hrají: Ioan Gruffudd, Jessica Alba, Chris Evans, Michael Chiklis, Julian McMahon, Kerry Washington, Andre Braugher, Laurence Fishburne, Doug Jones, Beau Garrett

guest NÁZOR7/10