Hodnocení čtenáři[4]:
11150x
06.04.2006
Rasierklinge

Domino

Tento film byl natočený podle skutečnosti. Částečně.

Domino Harveyová byla dcerou hollywoodského herce. Jednoho dne přerušila slibně se vyvíjející kariéru modelky a stala se lovkyní lidí, těch, co prchají před zákonem. Díky své ctižádostivosti a houževnatosti se ve svém oboru stala legendou. Svůj příběh prodala režisérovi Tony Scottovi (Top Gun, Poslední skaut, Spy Game, Muž v ohni) za pouhých 60 000 dolarů. Se scénářem nebyla spokojená, protože její vyprávění bylo radikálně pozměněno. Premiéry se však nedožila.

Hlavní roli ztvárnila Keira Knightley. Pokud jste viděli Lásku nebeskou, Piráty z Karibiku nebo Pýchu a předsudek, zapochybujete, že tato křehká bytost věrohodně zahraje drsňačku. Až ji uvidíte s nunčaky a nenávistným ohněm v očích, přejede vám mráz po zádech. Keira je chameleón, její herecké umění zdaleka nekončí u sladkých slečen. Domino pracuje v týmu se dvěma ostřílenými muži. Ed (Mickey Rourke - Tenká červená linie, Sin City - město hříchu) skupině velí, vystupuje však i jako Dominin ochránce. Ona sama jej považuje za svého druhého otce. Choco (Edgar Ramirez) nejprve odmítá spolupracovat s ženou, ale zanedlouho se do bojovné amazonky zamiluje. Postavy nejsou černobílé ani dvojrozměrné. Jejich psychika je velice dobře vykreslena a vy získáte dojem, že je osobně znáte. Perličkou jsou tři muži, kteří hrají sami sebe: Jerry Springer (uvádějící svou pokleslou show) a Brian Austin Green s Ianem Zieringem (pohaslé hvězdy BH 902 10 marně se snažící vrátit na výsluní).

Děj se dozvídáme víceméně retrospektivně. Domino sedí v malé temné místnosti, je vyslýchána agentkou FBI (Lucy Liu - Charlieho andílci, Tenkrát na východě, Odplata). Vzpomíná, její vlastní myšlenky se prolínají s tím, co skutečně vypoví, aby to občas zase popřela a přišla s novou verzí. Vyprávění se odvíjí neuspořádaně v několika liniích, které do sebe postupně zapadají jako střípky mozaiky.

Pojetí Tonyho Scotta je vizuálně strhující, nešetří barevnými filtry a rychlost střihu se často nebezpečně přibližuje hranici zaregistrovatelnosti (obzvlášť chcete-li stihnout i přečíst titulky). Obraz se podřizuje emocím postav, proto je občasná chaotičnost na místě. Originální ztvárnění nevyžaduje jen vaši úplnou pozornost, ale také ochotu přijmout nové, přizpůsobit se. Odměnou vám budou pochybnosti, sedíte-li ještě v kině, nebo jste už součástí filmu. Zaujme i výrazná doprovodná hudba, která vybraným způsobem dokresluje atmosféru.

Dílo bylo natočeno pro diváka velkorysého, otevřeného a vnímavého, ale také staršího 15 let. Takové omezení mi přijde zbytečné, ospravedlňuje jej maximálně úvodní scéna, kde je jistá žena donucena otevřít lovcům lidí trezor. Kód čte z ruky svého syna. Stojí na opačných koncích místnosti. Tajemství není v dobrém zraku. Snímek ve mně vzbudil velké množství protichůdných emocí - když se namixují prvky thrilleru a akčního filmu, přidá se psychologie, ironie, černý humor a romantika, není se čemu divit. Domino je jako stejnojmenná hra, úvodní znělka strčí do prvního dílku a vy neodtrhnete oči, dokud nespadne poslední.

Režie: Tony Scott
Hrají: Keira Knightley, Mickey Rourke, Edgar Ramirez, Christopher Walken, Lucy Liu, Jacqueline Bisset, Delroy Lindo

guest Hodně dobrej filmek...9/10