music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (145)
2009
8662x
09.11.2009
apokalypsa

District 9

Nebýt pozitivních recenzí v novinách či na internetu nejspíš bych si tohoto filmu moc nevšímal a považoval jej za další řadovou záležitost na téma lidé versus mimozemšťané. Nicméně hodnocení bylo doopravdy dost vysoké a tak jsem se vydal do kina, abych osobně shlédl a vytvořil si vlastní úsudek. Dobře jsem udělal. Téma není sice nijak nové, hlavním plusem je dobře zpracovaný příběh. Děj zavádí diváka do situace v níž nad jihoafrickým městem Johanesburg přistává kosmická loď. Samotné přistání je zachyceno zkrácenou formou televizních šotů a vzpomínek tehdy zainteresovaných účastníků. Loď přistála, visela ve vzduchu...A NIC . Žádný pokus o kontakt od návštěvníků uvnitř, prostě NIC. Po třech měsících čekání se lidé sami osmělili a po vstupu na palubu našli oproti očekávání velké množství zbědovaných bytostí, jimž bylo nutné poskytnout lékařskou péči, aby vůbec přežili. Za tímto účelem vznikla zvláštní oblast, kde začali později žít. Dostala název District 9 (Okrsek 9)

Uplynulo 20 let a nadšení i zvědavost lidí dávno vyprchala. Místo toho nastoupila skrytá nenávist, protože mimozemšťané - Kreveťáci (jak se jim začalo pro jejich podobnost s oněmi mořskými živočichy slangově říkat) se nedokázali adaptovat na zdejší společenské hodnoty a tak bylo rozhodnuto vládními kruhy o přestěhování "Districtu" na vzdálené místo. Přestěhování dostala na starost organizace MNU, která byla vedle jiného velkým hráčem na trhu se zbraněmi, jimiž Kreveťáci disponovali ve velkém množství - myšleno jejich vlastní výroby, které fungovaly pouze při kontaktu s jejich organismem. Ale to poněkud odbočuji.

Velitelem operace byl jmenován agent Wikus.Všechno běželo, jak mělo, až do doby, kdy se při prohlídce jednoho domu potřísnil nalezenou mimozemskou tekutinou po níž se začal měnit v kreveťáka. Rázem se stal středem pozornosti, protože tak zbrojařským koncernům poskytl přesně to, po čem léta skrytě toužily. Mutaci mezi člověkem a cizím organismem, schopným ovládat ony již zmíněné zbraně. Větší cenu než pokusný králík pro ně neměl. Naštěstí se mu podařilo za dramatických okolností uprchnout těsně před chystnou likvidací, aby se později stal štvancem, který v zájmu přežití musel najít úkryt tam, kde měl původně dokončit svou práci. V Okrsku 9.

Jak jsem se dozvěděl, rozpočet tohoto snímku byl poměrně nízký, což možná byl také jeden z důvodů natočit něco, kde efektní triky nebudou hlavním trhákem.  Režisér Neill Blomkamp je chráněnec  jiného, mnohem slavnějšího jména, Petera Jacksona, autora zpracování slavného fantasy románu Pán prstenu. A ten by svou důvěru jisté nedal jen tak někomu. Myslím, že sázka na neokoukané jméno i zajímavé zpracování příběhu se maximálně vyplatila. Žádná přehnaná akce typu povstání návštěvníků z kosmu vůči útisku lidí na území ghetta s mnoha mrtvými na obou stranách se nekonala. Ačkoliv v případě potřeby dokáží tvůrci filmu vytvořit na malém prostoru a za málo peněz parádní akční scény při nichž se napětí dá doslova krájet. Nejvíce jsem ocenil zachycení atmosféry oné lidmi pociťované nevraživosti vůči mimozemšťanům. Zcela postačil záběr na značky ve stylu zakazujícím jim vstup - podobně jako tomu v JAR kdysi bylo za dob apartheidu. Jakoby ve vzduchu stále viselo něco nevysloveně zlovětsného. Něco co ani značky nedokáží zachytit. Tím si mne film hodně získal i když by se našlo v závěru pár momentů, které bych si dovedl představit natočené jinak. Jak už tomu bývá, ponechal otevřená vrátka pro možné pokračování. Uvidéme, zda bude nabídnutá možnost využita. Lákadlo to určitě je.

Režie: Neill Blomkamp
Hrají: Sharlto Copley, David James, Jason Cope, Nathalie Boltt
Délka: 112minut