2001
Hodnocení čtenáři[18]:
31250x
01.06.2002

Děsnej Biják 2 - Scary Movie 2

Pokračování kultovní parodie z (pro někoho až moc ;-)) tvůrčí dílny VELKÉ rodiny bratří Wayansů.

Děsnej Biják se stal, za nedlouho dobu, po uvedení do kin, snad v každé zemi kultovním. Osobně mě to vůbec nepřekvapuje. Kromě toho, že v posledních několika letech vlastně nevznikla, žádná, alespoň dobrá, filmová parodie, tak Scary Movie byl, nenapadá mě jiné slovo (dvě), bezkonkurenční nářez. Děsnej Biják bez jakýchkoliv servítek parodoval nejen většinu teenagerovských „vyvražďovaček“ (a to skvěle), ale také velké množství jiných filmových trháků. Kromě toho, styl humoru, který režisér Keenen Ivory Wayans vyznává, je, možná trošku obscénní a hodně, hodně černý, ovšem to je jen ku prospěchu věci. Je sice pravda, že někteří lidé (většinou staršího věku) s otevřenou pusou sledovali některé scény a pak nevěřícně kroutili hlavou, ale znáte to, to když oni byli mladí, tak to bylo jiné a točili se jiné filmy…

Jestli jsem se na nějaký pokračování těšil, tak to bylo určitě na Děsný Biják 2 (a ještě na Mortal Kombat 2, jenže to nedopadlo tak jak jsem si myslel….). A poté, co jsem viděl první ukázky jsem se prostě a jednoduše nemohl dočkat (i když poslední dobou se mi zdá, že v drtivé většině případů, jsou v upoutávkách nejlepší scény a zbytek filmu má, řeknu to hezky, pochybnou kvalitu….).

Musím říct, že v případě Scary Movie 2 jde o výjimku. Už teď vám prozradím, že film rozhodně není špatný. Asi to nezní zrovna přesvědčivě. No, jen čtěte dál…

Příběh se točí kolem tajemného domu. Tam je na víkend pozvána skupina studentů vysoké školy, pod záminkou výzkumu spánku. Nemá cenu (a neříkám to, proto, že jsem líný, i když tedy jsem) příliš se zaobírat se příběhem protože jde o směsici několika (možná desítek) nejrůznějších filmových ať už klasický nebo novodobých hitů. Stejně jako v jedničce byl „ústředním“ motivem Vřískot, tak ve Scary Movie 2 je to Zámek hrůzy. Kromě toho, zde zachytíte odkazy (někdy hodně velké) na mnoho jiných filmů. Ať už je to Vymítač ďábla, Muž bez stínu, Hele vole, kde mám káru, Charlieho Andílky nebo Nezvratný osud. Kromě toho Děsnej Biják v některých chvílích paroduje svého předchůdce. Tedy pokud si chcete určité narážky skutečně vychutnat, tak by nebylo od věci shlédnout některé klasické horory. Ovšem i bez této „průpravy“ se určitě pobavíte. Scary Movie 2 z valné části zesměšňuje filmy novějšího data…

Musím upozornit, že Děsnej Biják 2 je ještě, řekněme „ujetějí“ než jednička. Čemuž se dá těžko věřit, ale je to pravda. Pokud se vám první díl zdál, poněkud hrubšího zrna, tak tentokráte vám vypadnou bulvy z očních důlků a na jazyk se vám budou přichytávat drobky z koberce. Kromě toho, že slovník dost přitvrdil, tak některé vizuální gagy jsou poměrně vulgární. Mně osobně to nevadí, spíše naopak. Ale pravdou je, že některým lidem to nemusí být po chuti. Například ve školce a v domově důchodců bych film asi nepouštěl. Mimochodem, radši se na Scary Movie 2 nedívejte ani před rodiči, nemuselo by to skončit dobře ;-).

Ale pro nás, kteří nejsme ani příliš upjatí, ani mladší deseti a starší třiceti let a máme rádi humor ostřejšího ražení, je Děsnej Biják 2 jako dělaný.

Přesto si nemohu odpustit (tak mohu, ale neodpustím) poznámku, že podle mě kvalit jedničky nedosahuje. Není to ono. Ale jen o odřené uši. Scary Movie byl o malinko lepší. Ovšem skutečně nepatrně. Pravdou je, že to nemohlo dopadnout špatně, když na obou dílech pracovala stejné skupina tvůrců.

Pocit toho, že první díl byl lepší je možná způsobem tím, že v některých místech se dostaví vtíravý pocit (potřeby dojít se vyčůrat) toho, že se autoři za každou cenu snažili vytvořit něco vtipnějšího. Někde se jim to povedlo a někde ne.

Tedy Děsný Biják 2 je jednou z (dvou) nejlepších parodií posledních let. Rozhodně jsem se u něj nasmál víc než u několika nových filmů Leslieho Nielsona dohromady. Přesto nepřekonává svého předchůdce. Ale jen o malinký kousek. Speciálně bych pak upozornil na vynikající soundtrack, který je směsicí nejrůznějších žánrů. Pro příklad Cypress Hill, Vitamin C, Eve feat Gwen Stefani, Mike Oldfield nebo Nelly.

Režie: Keenen Ivory Wayans
Hrají: Shawn Wayans, Marlon Wayans, Anna Faris, Regina Hall, Chris Masterson, Kathleen Robertson, James Woods, Tim Curry, Tori Spelling, Veronica Cartwright, Chris Elliott, David Cross

guest piča10/10