music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (129)
1998
Hodnocení čtenáři[4]:
18538x
14.10.2000

Dark City - Smrtihlav

Před časem jsem hledal film který bych si pustil na páteční noc a do ruky mě padla kazeta s filmem Dark City (Smrtihlav). Po závěrečných titulkách jsem si uvědomil, že jsem se mu v předešlé recenzi příliš nevěnoval a tudíž je mojí povinností napsat recenzi novou a více vyzdvihnout jeho kvality, protože si to tento film zaslouží.

Nejprve jen něco málo o příběhu: Představte si dokonale postavené město ve kterém nikdy nevychází slunce, domy, auta a lidé vypadají jako v Americe někdy kolem třicátých let. Jednoho dne se John Murdoch probudí v cizím hotelovém pokoji ve vaně plné vody z kapkou krve na čele. Zachrání rybyčku z rozbitého akvária co se povaluje na zemi a než se stačí rozhlédnout zvoní telefon. Jakýsi hlas mu ze sluchátka říká, aby se rychle ztratil, protože oni tajemní cizinci si pro něj jdou. Murdoch neváhá a rychle bere nohy na ramena, stačí si, ale povšimnout mrtvoly mladého, ženského těla ležícího v kaluži krve na podlaze a klade si otázku jestli je on vrahem. Podivínský doktor Schreber v podání skvělého Kiefera Sutherlanda, který varoval Murocha před cizinci kteří ho hledají ještě intenzivněji než policie, kontaktuje jeho ženu a sděluje jí, že její manžel ztratil paměť a že se může chovat agresivně. Ta se obrací na detektiva Bumsteada který je pověřen vyšetřováním vražd mladých prostitutek a žádá ho o pomoc při hledání nezvěstného Murdocha. Bumstead ho ale podezřívá z vražd několika dívek a pátrá po něm. Meziím se John snaží zjistit kdo vlastně je, jelikož si nic nepamatuje, seznámí se s jednou prostitutkou aby zjistil jestli je vrahem on a jestli by dokázal někoho zabít. V kapse od kabátu nachází pohlednici z pláže Shell Beach, je velice zvláštní, že si najednou nikdo nepamatuje jak se na Shell Beach dostat, ani taxikář si najdnou nevzpomene a dokonce ani metrem se tam nedostane protože nestaví ve stanici. Při prvním střetu s cizinci se John dozvídá, že umí to co oni, a to vylaďovat, dokáže pomoci mysli vytvářet budovy, hýbat předměty a různé jiné vylomeniny. Murdoch se poté dostává do rukou detektiva Bumsteada který ho sice pošle za mříze, ale později pochopí co se v tomto městě děje, a spolu s Murdhochem a Dr. Scheberem který cizincům pomáhá míchat myšlenkový koktejl se pokouší zjistit vše co se dá. Mimoto, že veškeré lidstvo je podrobováno pokusům Dr. Schrebera a cizinců zjistí i to, kde skutečně žijí.

Dark City je ukázkou filmu Noir, je to dokonale temný film s tou nejtmavější a nejponuřejší atmosférou, není v něm žádné denní světlo, pouliční lampy sotva svítí, domy a ulice jsou pohlcené tmou. Použité speciální efekty jsou velice propracované, působí realisticky a výborná hudba Trevora Jonese skvěle dokresluje temnou atmosféru a příběh.

Na filmu je vidět, že ho nepojali jako něco co má vydělat astronomické částky a zajistit velkou sledovanost, tím dokázali to že celek nepůsobí jako komerční škvár ale jako dokonalé veledílo které Vám zůstane v hlavě ležet opravdu dlouho, kdykoliv se ráno probudíte budete přemýšlet nad tím jestli to co si pamatujete se opravdu stalo a nebudete si tím už zcela jistí.

Hodnocení: Dark City je naprosto originální, Jedinečný film ze kterého sálá neuvěřitelná atmosféra. Herecké výkony jsou na vysoké úrovni a bizarní kulisy spolu s temným scifi příběhem tvoří opravdu skvělou podívanou.

guest RE: KUNDOVINA
guest RE: KUNDOVINA
guest dark city10/10