music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (168)
2002
Hodnocení čtenáři[10]:
29218x
30.07.2002

Blade 2

Whistler (Kris Kristofferson) žije! Nezemřel, ale byl napůl proměněn v upíra a teď je neustále vězněn. Blade (Wesley Snipes) se ho za pomoci nového paťáka Scuda (Norman Reedus) snaží najít a po dlouhý čas vede pátrání přes Rusko a Rumunsko až do… České republiky. Je to stále stejný stylový drsňák, který kosí pány noci po desítkách a dělá z ulic našeho hlavního města jednu velkou transfůzní stanici. A právě po jedné takovéhle řeži se mu podaří svého ztraceného učitele nalézt a díku séru vyléčit.

To je ovšem pouze začátek. Na scénu nastupují Bladeovi úhlavní nepřátelé- upíři, kteří proti němu sestavili zvláštní komando Bloodpack. Místo střetu však přicházejí s nabídkou na spolupráci. V temných pražských uličkách se totiž objevil zcela nový druh upíra nazvaný „smrťák,“ který svou rozeklanou bradou vysává právě naše přátele se špičáky a je mnohem silnější a odolnější. Blade přistupuje na podmínky spojenectví a stává se vůdcem Bloodpacku. Boj se smrťáky začíná a ukazuje se, že cesta k vítězství povede přes hektolitry krve a není vůbec jisté, zda to všichni naši bijci přežijí. A pak jsou tu ještě upíři, kterým se nedá moc věřit…

Nalijme si čisté krve- ten Whistlerův comeback je více než divný. Jedinou omluvou pro tvůrce by snad mohl být pouze fakt, že comics Blade vydává Marvel, u něhož jsou návraty hrdinů běžnou praxí. Ve světě comicsu smrt zdaleka neznamená konec, někdy to je dokonce i začátek (viz. Vrána). Postava Whistlera byla zkrátka populární, a tak se nám starouš vrátil, toť vše. Přesně v podobném duchu se drží i celý scénář Davida Goyera, který není žádné mistrovské dílo, jež nás bude oslňovat svou dokonalostí a detailní propracovaností. V tomhle filmu jde jen a jen o zábavu, stejně jako u comicsu. Dočkáme se několika zajímavých zvratů, ale jinak bylo vše napsáno pouze pro pospojování akčních scén, které vypadají bombasticky a je jich zde jako červených krvinek u průměrného dospělého člověka.

Režisér Guillermo del Toro (Cronos, Mimic) prostudoval jedničku Stephena Norringtona a vtiskl Bladeovi 2 podobný rukopis, takže celý snímek opět připomíná dvě hodiny trvající videoklip. Není zde hluché místo, děj je temný a dynamický, řítí se vpřed ve vražedném tempu, které nemilosrdně strhne každého a pustí ho až na konci. Guillermo del Toro je specialista na horory a dává to hlasitě najevo. Akční scény jsou brutální, krví se nešetřilo, jsou zde momenty, kdy zahyne několik desítek postav během pár sekund. To vše podkresluje tvrdá muzika, jež není vždy úplně na místě a není v tomto filmu úplně funkční prvek, a hustá temná atmosféra, při které se místy bojíte i dýchat.

Bladeova postava už není tak zajímavá jako v prvním díle. Z velké části je to možná proto, že už se příběh netočí kolem upírobijce a jeho matky, pak je tu ale také fakt, že tento „denní tvor“ proti sobě nemá výrazného záporáka. V jedničce to byl Frost, ale nyní tu jsou stovky smrťáků s vůdcem, který jde spíše po hlavním upírovi Damaskinosovi než po Bladeovi, kterého chce sejmout pouze cestou. Wesley Snipes je už na roli zvyklý a padne mu jako ulitá. Jeho image lovce upírů je naprosto dokonalá. Přesně ví, jak se má v daný moment zachovat.

Jako vždy nezklamal Ron Perlman, jenž ztělesnil upíra Reinhardta, člena Bloodpacku. Neustále se do někoho naváží a má ty nejlepší hlášky. Dále tu je upírka Nyssa, které propůjčila své nádherné tělo Leonor Varela (Kleopatra). Není špatná, ale málo výrazná, stejně jako její okrajový milostný motiv s Bladeem. Whistler je celou dobu v podezření a divák stále čeká, co odhalí ze své minulosti, kdy byl vězněn, jestli už náhodou nestojí na druhé straně. Nic takového se ovšem neděje, a tak Bladeovi po celý film pouze zdatně sekunduje. Tento film nestojí na hercích, tón zde udávají akční scény a vizuální efekty.

Neopomenutelné je samozřejmě také to, že celý snímek vznikl v Praze a, což nebývá zvykem, celý se tu také odehrává. Filmaři navštěvují naši vlast často, ale vždy tu točí Anglii, Francii… nebo Dunu. Tohle je první film, který je opravdu zasazen Prahy. Prostor dostali i naši herci v čele s Hollywoodským specialistou Karlem Rodenem (v USA natočil film s Robertem de Nirem 15 minut), který hraje pravou ruku hlavního upíra Damaskinose. Odvedl vynikající výkon a na plátně zaujme nejen touto hláškou: „Vy jste člověk!“- „Jen trochu. Jsem právník.“ V úvodu se také objeví Marek Vašut. Prchá před Bladeem, pronese: „Kurva píča,“ a zahyne. Pod maskou jednoho ze smrťáků se skrývá Jan Révai, ale ve filmu jsem nepoznal, který z těch potvor to je.

Blade 2 je krvavá, temná, akční jízda, která určitě stojí za shlédnutí a to nejen kvůli Praze, ta je pouze třešničkou na dortu. Už dlouho se plátna našich kin nerozzářily filmem podobného ražení. Děj trochu skřípe, ale na nějaké přemýšlení o logice příběhu nebudete mít čas. Akční scény, které jsou opravdu vynikající, vás dostanou. Je jen málo dobrých akčních hororů a Blade 2 je jedním z nich. Samotná hlavní postava neztratila nic ze své formy, ba dokonce ještě přitvrdila a doufejme, že se vrátí ve trojce. Určitě se vyplatí vyrazit na tento film do multiplexu s dobrým ozvučením. Na závěr vás ještě musím na něco upozornit- před projekcí raději nic nejezte, tenhle film nemá příznivé účinky na trávicí ústrojí. Snad jenom se něčeho napít, na uhašení té pravé žízně je prý výborná… krev.

Režie: Guillermo del Toro
Hrají: Wesley Snipes, Kris Kristofferson, Ron Perlman, Luke Goss, Leonor Varela, Norman Reedus, Karel Roden

guest blade 2