music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (145)
2006
Hodnocení čtenáři[8]:
19142x
02.11.2007

Apocalypto

Mel Gibson není žádný režisérský nováček. Přestože je proslulejší spíše jako herecká hvězda, když usedne na režisérskou židličku, obvykle je to velká událost. Stačí připomenout například Statečné srdce (1995) nebo kontroverzní Umučení Krista (a slovo „kontroverzní“ opravdu sedí). Tentokrát se pustil do trošku jiné historické látky, ale přesto Apocalypto vyvolalo slušný rozruch. Respektive Mel Gibson, který udělal pár věcí, které mu image vzorného otce od velké rodiny pošramotily. To zdánlivě do recenze nepatří, spíš by se zdálo, že půjde o živnou půdu pro bulvární novináře, ale pro vysvětlenou, Mel Gibson omlouval některé své činy a výroky tím že byl nervózní, jak dopadne přijetí jeho zatím posledního režisérského počinu.

Ale zpět k filmu. Ten je zasazen do posledních dnů před pádem mocné (a brutální) říše Mayů. Hlavním hrdinou je mladík Jaguáří tlapa, jehož vesnice je přepadena právě bojovníky Mayů. Ti, kteří nejsou povražděni jsou zajati a vlečeni do srdce mayské říše. Cesta otroků trvá poměrně dlouhou část filmu a občas dojde ke zpestření v podobě malé dívky pronášející proroctví nebo adrenalinového zážitku na sklaním převisu, ale děj se rozběhne až ve chvíli, kdy skupina dorazí do hlavního města Mayů. Ženy jsou prodány do otroctví, muži vlečeni na vrcholek chrámu, kde jsou jim zaživa vyříznuta srdce a následně jsou připraveni o hlavu. Ve chvíli, kdy je řada na hlavním hrdinovi, dojde ke zatmění slunce, což je bráno jako boží znamení, které říká, že je nasycen krví. Ovšem to pro přeživší není nějak dobrá zpráva, protože se stanou cvičnými terči mayských bojovníků.

Prohlášení, že se děj rozběhne bylo trošku přitažené za vlasy, on děj začne stagnovat, ale rozběhne se akce. Jaguáří tlapě se podaří uniknout (a přitom zabije syna hlavního záporáka) a začíná zběsilá honička po džungli, kde se několik bojovníků snaží dohnat a zlikvidovat hlavního hrdinu. Žádné příběhové odbočky (až na občasné záběry ženy Jaguáří tlapy, která je uvězněna ve velké jámě), vlastně žádný příběh, jen divoká honička. Není to kritika, to v žádném případě ne. Jen upozornění na co se máte připravit. Jestli nehodláte desítky minut sledovat, jak se Jaguáří tlapa snaží zachránit vlastní život a stejně tak zachránit životy své rodiny, pak nebudete spokojeni. Jestli hledáte poučení, tak tu jedno bude, ale je vám sděleno letmo v úvodu filmu a tím veškeré moralizování končí.

Asi nebudete překvapeni tím, že i Apocalypto je dost krvavou podívanou. Nejsou zde až tak surové záběry jako v Umučení Krista, ale taktéž nejde o nic pro útlocitné povahy. Vyřezávaná srdce, usekané hlavy, obličej rvaný na kusy jaguárem, všechno tu naleznete. I souboje jsou docela tvrdé, navíc je čas zpomalen, když dojde na střet muže proti muži, takže cákance krve létají o poznání déle.

Ale nejen násilí je snímáno kvalitně, i záběry na přírodu, běh Jaguáří tlapy skrze džungli a další momenty jsou natočeny tak, aby poskytly divákovi co nejlepší vizuální zážitek. A daří se jim to. Byť dějově je Apocalypto trošku slabší, po obrazové stránce toho nabídne mnoho. Nebudu daleko od pravdy, když drze označím Apocalypto za akční film. A na tento formát má až překvapivě dlouhou stopáž a to téměř 140 minut. Nemusíte se obávat, film má dostatečný spád, více než dvě hodiny uběhnou velmi rychle.

Jaguáří tlapu ztvárnil Rudy Youngblood a díky tomu, že se ujal své role s vervou a působí sympaticky, sledujete jeho cestu za svobodou s napětím. Herecké výkony se tu hodnotí těžce, protože dialogů je minimum. Ale musí se nechat, že představitelé mayských zabijáků nasazují dost výrazné krvelačné obličeje, které je za pár minut bezproblémově zařadí to kategorie „fungujících záporáků“.

Co říct, Apocalypto není špatný film. Je to historická akční podívaná, která příběhově nenabídne v podstatě nic a poselství jí takřka chybí, ale ubíhá rychle a nudit se u ní nebudete. Navíc vizuálně se nedá Apocalyptu nic vytknout. Jestli žádáte od filmu právě toto, pak nebudete zklamáni.

Režie: Mel Gibson
Hrají: Rudy Youngblood, Dalie Hernández, Jonathan Brewer, Morfia Birdyellowhead, Carlos Emilio Báez, Amilcar Ramírez

guest RE: Apocalypto10/10