music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (169)
2001
Hodnocení čtenáři[26]:
30330x
14.10.2001

A.I. Umělá inteligence

Dlouho očekávaný snímek A.I. - Umělá inteligence konečně přichází do Českých kin a strhává na sebe velikou pozornost. Dílo zplozené z dvou geniálních filmařských mozků, zesnulého Stanleye Kubricka, který tento projekt připravoval již dlouho a Stevena Spielberga, kterému ho Kubrick přenechal aby ho dotáhl do konečné podoby, Vám zde hodlám nyní nastínit mým pohledem.

Firma Cybertronics se v čele s profesorem Hobbym (William Hurt) zabývá výrobu robotů, cyborgů či elektronických lidských napodobenin chcete-li. Jednoho dne profesora Hobbyho chytne nápad vyrobit robota - dítě který by byl schopen lásky, ne ve smyslu fyzického aktu milování, ale schopen lásky ve smyslu někoho opravdu milovat. Mladý manželský pár Henry a Monika truchlí nad svým těžce nemocným synem Martinem, který odpočívá těžce zmražen v hybernačním spánku a kterému doktoři již neví jak pomoci. Jako náhražku o kterou by se mohla Monika starat, zakoupí Henry od firmy Cybertronics dětského cybroga Davida. David byl syn profesora Hobbyho ale osud nebo spíše scénář tomu chtěl, že profesor o svého syna přišel s tak se rozhodl vyrobit cybroga do detailu podobného Davidovi. Monika po krátké scéně způsobené šokem z umělého kukuče malého chlapečka svolí aby u nich David zůstal. Aby mohl Kinderrobot milovat své rodiče, musí se napřed naprogramovat přečtením několika slov které aktivují jeho citový program. Jenže i to má svůj háček, po zavední programu se David navždy upne na své rodiče a žádá po nich lásku, péči a domov. Proces je nezvratný tudíž by reklamace znamenala destrukci = rozmontování. Náhle se situace mění nečekaným zotavením organického syna Martina.

Bere mechanického robota jako hračku a jako něco co mu šlape na jeho písečku. Strategicky vyprovokuje Davida což má za následek jeho nekontrolované chování a také to, že se Monika rozhodne k "reklamaci". Jenže za tu dobu si k cyborgovi vytvořila jisté mateřské pouto a tak nechá Davea v lesíku za městem aby nedošlo k jeho destrukci. Spolu s hrstkou "novodollarů" a plyšovým cybermedvídkem Teddym, se osamocený Dave rozhodne podle pohádky o Pinnochiovi vyhledat vílu modrovlásku aby z něj udělala opravdového chlapce a on se mohl vrátit domu k mamince. Jenže aby toho nebylo k jeho smůle málo, dostane se David do otrocké roboshow kde jsou cyborgové ničeni s velikým nadšením obecenstva a cyberrasistickým podtextem. (zdá se Vám tu mockrát použítá předpona "cyber"? bude tu ještě více!) V kleci kde roboti čekají na svou popravu nalezne Dave spřízněnou duši v podobě sexrobota gigola Joea. Jenže když dojde na velkolepé ničení těchto robotů , obecenstvo se vzbouří a zajistí tím oboum volnost. David se vydává spolu s Joem a Teddym najít vílu modrovlásku aby z něj udělala mávnutím kouzelného proutku opravdového...ano, je to pohádka....

Celý film trvá něco málo přes dvě hodiny. Můžu Vám potvrdit, že kdyby Spielberg ubral na srdceryvných mučivých scénách kdy David bojuje za svou mateřskou lásku a přidal více na dobrodružství byl by tento snímek zábavnější. Film Vás podle mého názoru zbytečně moc citově vydírá a nasazuje smutnou laťku. Na druhou stranu je o to zajímavější že v případě sci-fi je více rozebrána Davidova cyberosobnost a jeho boj a neůstupnost než technická stránka jeho výroby a fungování. Závěr filmu je, řekl bych trochu zmatený a možná zbytečně rozvleklý. Posledních 20 minut je nudné čekání na to jak to celé dopadne, ale provází ho zajímavé kulisy takže je přinejmenším na co koukat.

Nápad s robotem který má lidské vlastnosti a který bojí vlastního rozmontování již byl použit ve filmu "Čílo 5 žije". Tím nechci, ale říci, že se jedná o vykrádání. Sice se v obou filmech vyskytuje značné množství stejných otázek, ale oba příběhy jsou zasazeny v úplně jiné rovině a prostředí. Narozdíl od Čísla 5 vypadá David jako člověk a ne jak "robot" a jeho polidštění je cílené, kdežto v druhém případě se jedná o "komickou" náhodu.

A.I. - Umělá inteligence je film určený pro celou rodinu. Žánrově by se dal snad nazvýat rodinné sci-fi s prvky dobrodružného filmu. Na své si přijdou asi opravdu všichni. Až na přehnané plýtvání dojemnými scénami a jejich roztahování a natahování což má za následek v některých případech divákovo znudění, se dá tento film označit jako slušná podívaná protože je zde celkem využitý prostor pro zdařilé filmové triky a nádherné kulisy měst. Například New York pod vodou je také opravdu velice hezky vypracován. Stačilo by film oprostit od pár zbytečných momentů a bylo by to opravdu bez chybičky. Nutno podotknout, že mladý herec který ztvárnil Davida, Haley Joel Osment (Šestý smysl) podává opravdu strhující herecké výkony a jeho cyberpinnochio působí opravdu dojemně.. Pozadu nejsou ani Wiliam Hurt (Dark City, Smoke) a Jude Law a jeho gigolo Joe.

Hodnocení: Máte-li chuť na klasickou Spielbergovštinu s vlivem Kubrikovšitiny splní Vám tento film Vaše očekávání. Čekáte-li klasické sci-fi s mutanty, oprsenými děvčaty a svlanatýmy vesmírnošmejdobijci budete zklamáni.

Režie: Steven Spielberg
Hrají: Haley Joel Osment, William Hurt, Jude Law, Frances O'Connor

guest Blbost