music | lyrics | film | diskuse | home | sms | tv | ostatní | guest book nastavení 1 nová zpráva (1) | aktiv (198)
2006
Hodnocení čtenáři[26]:
24722x
01.05.2007

300: Bitva u Thermopyl - 300

V poslední době jsem spíše fanoušek DVD, protože doma v obýváku nemusím se skřípějícími zuby poslouchat takzvané „hláskaře“, kteří v sálech kin pronášejí „vtipné“ poznámky u každé scény. A upřímně, většinou normálního člověka pobaví asi tak, jako pacienta v komatu nová obrázková knížka. Ale u jednoho filmu jsem byl ochoten riskovat, že si mi tito vtipálci sednou za záda (a že se to stalo) a vydal jsem se do kina. Po strhujících trailerech jsem byl pevně rozhodnutý, že na 300: Bitva u Thermopyl musím jít.

Vyplatilo se. 300 je film, který si musíte vychutnat na velkém plátně. Jde o vizuální a sluchové orgie, kterým domácí kino ubere hodně na jejich síle. Není nad to, když se zatajeným dechem sledujete hrdinné Sparťany bojující proti obrovské přesile a ze všech stran duní zvuky bubnů podbarvené strhujícím soundtrackem.

Už po prvních ukázkách muselo být každému nebo většině jasné, co je hlavní devizou 300. Zack Snyder, režisér povedeného Úsvitu mrtvých, se rozhodl zadaptovat další z comicsů Franka Millera (tvůrce Sin City), a to hrdinský epos 300. Ten je inspirovaný bitvou u Thermopyl (480 před naším letopočtem), kde se skupina nejlepší vojáků ze Sparty, pod vedením krále Leonida, rozhodla čelit obrovské přesile Peršanů vedené Xerxem.

Od Millera samozřejmě nemůžete očekávat, že se bude přesně držet historických podkladů. Přebírá jen základní body, ale jeho postavy jsou dost svérázné a stěží přesně odpovídají v minulosti žijícím osobnostem. Některé charaktery jsou opravdu bizardní. V drtivé většině jde o členy Xerxovy armády, který kolem sebe kupí nejroztodivnější bytosti. V opositu proti jeho zrůdám stojí Sparťané. Dokonalí, urostlí, hrdí a bojovní (skoro se zdá, že ve Spartě se místo vody pily proteinové koktejly). Nejsem si zrovna jist, zda v roce 480 před naším letopočtem vypadali všichni vojáci ve Spartě jako reprezentanti ve fitness. Ale je pravda, že díky vyrýsovaným svalům herců ztvárňujících tři stovky Sparťanů a jejich krále, vás nejen zaplaví chuť začít pořádně makat v posilovně, ale také to ve vás vyvolá pocit, že tihle bojovníci se mohli směle postavit komukoliv a být mu důstojným soupeřem.

Před sledováním filmu byste si měli uvědomit dvě věci. Ta první je, že pokud očekáváte klasický historický spektákl, pak 300 není to, co hledáte. Na otrocké dodržování podložených fakt se tu nehraje. Jestli tedy trváte na tom, aby film přesně odpovídal tomu, co jste četli v učebnicích dějepisu, zkuste to jinde. Za druhé je na místě určité varování. Jelikož Snyder se soustředil na to, aby byli Sparťané vylíčeni jako muži, kteří jsou pro svou zemi a pro své rodiny schopni stanou v počtu několika stovek mnohatisícové nepřátelské armádě, nevyhýbal se dnes trošku přehnaným projevům vlastenectví, hrdosti, cti a dalších podobných vlastností, kterým se v současnosti zrovna nefandí. Nám asi připadne patetické, když umírající Voják děkuje svému králi, že mohl zemřít po jeho boku, ale není tak těžké si představit, že k podobným situacím v minulosti docházelo.

Já jsem (jelikož jsem velký idealista) tyto momenty „žral“, ale je jasné, že se najde dost těch, kteří se jejich sentimentalitě budou smát. Dnes se jednoduše uznávají jiní „hrdinové“. Zatímco 300 chce, aby byli obdivováni ti, kteří vás kryjí vlastním tělem, když se k vám blíží ostří nepřátelského meče, dnes je důvodem ke zbožňování to, že má někdo v kufru auta „subáč“ velikosti průměrného tunelu a jezdí neustále po celém městě, aby všichni slyšeli jak mu to „hustě basuje“ :)).

Přestože 300: Bitva u Thermopyl je hlavně výtečná podívaná a jelikož se ví, jak dopadne, dalo se očekávat, že příběh nebude z nejsložitější. Ovšem není tak plochý, jak jsem původně očekával. Jistě, mohl bych děj shrnout do několika slov – tři stovky válečníků se v soutěsce utkají s nepřátelskou armádou. Jenže to byl nebylo fér. Najdeme tu několik rozšíření. Nejvíce času sice vidíte krále Leonida (Gerard Butler) a jeho elitní vojáky, jak čelí Peršanům a dalším bojovníkům z Asie (Xerxes proti Sparťanům posílá děsivější a děsivější zabijáky a dokonce i zvířata), ale dojde i na odbočky. Především se pak vracíte do Sparty, kde Královna Gorgo (Lena Headay) proniká přes pavučinu intrik, aby přesvědčila politiky o vyslání vojska na pomoc svému manželovi. Tyto scény jsou příjemný zpestřením mezi momenty, ve kterých se bojuje.

A boj tu opravdu hraje nejdůležitější roli. Nejvíce času z téměř 120 minut strávíte u sledování velmi brutálních, dokonale snímaných, perfektně sestříhaných a naprosto pohlcujících bitev. Zatímco v jiných projektech podobného ražení (špatně řečeno, žádný podobný projekt nenajdete, alespoň, pokud se mluví o obrazové stránce), tedy v těch, kde válčí větší množství lidí, se dost často přihodilo, že dění bylo natočeno zmateně natolik, že v podstatě nebylo možné odhadnout, kdo koho zrovna seká na kusy, v 300 se hojně používá „zpomalení času“. Můžete si tak do posledního detailu vychutnat, jak Leonidas a jeho věrní cupují Peršany.

Jak jistě víte, tak se 300 natáčelo hlavně před modrým plátnem. Pozadí je do záběrů dosazeno až později a je zpracováno s pomocí trikových efektů. Ve spojení se skvělým střihem vznikají dokonalé obrazy. Mnoho záběrů vypadá jako umělecká malba. Vizuálně je film vypilován do posledního detailu. Používá různé filtry (trošku evokují Gladiátora), hlavně hnědé nebo ocelově modré a rád si pohrává s detaily. Člověk by neřekl, že může být zábavné dlouhé vteřiny sledovat špičku kopí, ze které odkapává krev.

Přestože celková stopáž 300: Bitva u Thermopyl je téměř dvě hodiny, plyne velmi svižně. Nenajdete tu mnoho chvil, u kterých byste se nebavili nebo dokonce nudili. Dobrému dojmu pomáhá i skvostná hudba. Jde o písně s nádechem antického Řecka, ale několikrát dojde i na pořádně rázné moderní kousky. Hudba, obraz a dobře zvolené herecké obsazení prostě fungují jako dokonalý komplet.

Ano, nemá cenu předstírat, že 300: Bitva u Thermopyl, je něco jiného než akční řežba s historických nádechem. Jenže ona si na nic jiného nehraje. Servíruje dokonale zvládnout obrazovou a hudební stránku, které vás pohltí. Charaktery jsou načrtnuty dost černobíle, ale u hrdinského eposu by to ani jinak nešlo. A navíc, herci jim propůjčují tak odzbrojující charisma, že i kdyby celou dobru neřekli jediné slovo, byli byste potěšeni jejich výkonem. Tím asi skončím, musím si jít zacvičit, protože mám z Gerarda Butlera a jeho kolegů komplexy :)).

Režie: Zack Snyder
Hrají: Gerard Butler, Lena Headay, Dominic West, David Wenham, Vincent Regan, Michael Fassbender, Tom Wisdom, Andrew Plevin, Rodrigo Santoro, Giovanni Cimmino

sedlar RE: RE: no limit